صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

آیا گربه‌ها می‌توانند پسته بخورند؟

دسته بندی: کتابچه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 28 بهمن 1400

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

درست است که ما انسان‌ها عاشق پسته هستیم و این مغز خوش طعم برایمان مفید و سرشار از خاصیت است، اما آیا این آجیل برای گربه‌ها هم مفید است؟ یا در صورتی که گربه‌ها پسته بخورند، باید نگران شویم؟ در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم.

اگر بخواهیم کوتاه و ساده پاسخ دهیم باید بگوییم خیر، گربه‌ها نمی‌توانند پسته بخورند. پسته فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد، اما این مسئله در مورد گربه‌ها صادق نیست.

پسته می‌تواند برای سلامتی این حیوانات دوست‌داشتنی خطراتی ایجاد کند که به راحتی می‌توان با دور نگه داشتن پسته از دسترس‌شان از آن‌ها جلوگیری کرد بنابر این بهتر است که مراقب باشیم. اما اگر حیوان خانگی‌تان این میوه‌ی ممنوعه را بلعید، وحشت نکنید! بلکه بلافاصله به واکنش گربه‌ی خود توجه کنید.

 

خطرات احتمالی خوردن پسته توسط گربه‌ها چیست؟

خطر گیر کردن در گلو

آجیل‌هایی چون پسته، بادام و … ممکن است راه گلوی حیوان را مسدود کند که این امر می‌تواند خطرآفرین باشد.

انسداد راه تنفسی حیوان و هر چیزی که مانع از رسیدن جریان اکسیژن به بدن شود، خطرناک است. علائم بسته شدن راه تنفسی در گربه‌ها عبارت است از پریشانی شدید، پنجه زدن به دهان، ریزش آب دهان و تهوع مداوم.

همچنین ممکن است گربه‌ها سرفه کنند، دچار مشکلات تنفسی شوند، کبود ‌رنگ به نظر برسند (سیانوتیک)، و یا بر روی زمین بیافتند. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، فوراً آجیل را از دهانش خارج کنید و مانور هایملیخ گربه را انجام دهید و هر چه سریع‌تر به نزدیکترین دامپزشکی بروید.

انسداد توسط جسم خارجی

به غیر از انسداد راه هوایی، ممکن است گربه‌ها در معرض خطر انسداد توسط جسم خارجی باشند. یعنی به طور خاص، پوست پسته می‌تواند در مجرای روده‌ی آن‌ها گیر کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، می‌تواند باعث درد و بی‌قراری شدید در آن‌ها شود. بیش‌تر اوقات، گربه‌ها باید تحت عمل جراحی اضطراری قرار گیرند تا آن‌چه موجب انسداد شده، برداشته شود.

با این که گربه‌ها در این عمل تحت بیهوشی هستند، اما ممکن است پس از از بین رفتن اثر بیهوشی، همچنان درد و ناراحتی را تجربه کنند. پس بهتر است ریسک نکنید و پسته‌ها و پوست‌هایشان را از گربه‌های خود پنهادن کنید.

 

مشکلات گوارشی

پسته سرشار از فیبر است که برای ما انسان‌ها بسیار مفید است. اما غذاهای دارای فیبر بالا برای گربه‌ها می‌تواند اثر ملین داشته باشد. این مسئله زمانی مشکل ساز می‌شود که گربه‌ها پسته‌ی زیادی خورده باشند که می‌تواند باعث شل شدن مدفوع و کم آبی بدنشان شود.

همچنین، دستگاه گوارش گربه نمی‌تواند پسته را به خوبی بدن انسان هضم کند، زیرا بدن آن‌ها تنها برای هضم پروتئین حیوانی طراحی شده است نه پروتئین‌های گیاهی. علائم سوء هاضمه در گربه‌ها هم شامل نفخ کردن است.

 

پانکراتیت (التهاب لوزالمعده)

مغزهایی مانند پسته دارای چربی بالایی هستند و می‌دانیم که چربی بیش از حد می‌تواند منجر به چاقی و مشکلات مرتبط با وزن شود. همچنین مصرف چربی بالا به همراه  فیبر خوراکی زیاد می‌تواند باعث مشکلات گوارشی در گربه‌ها شود. با این حال، خطر جدی‌تر رژیم غذایی سرشار از چربی، خطر ابتلا به پانکراتیت است. این وضعیت با التهاب پانکراس(لوزالمعده) مشخص می‌شود. علائم پانکراتیت در گربه‌ها شامل درد شکم، حالت تهوع، تغییر در حالت مدفوع و … است.

قرار گرفتن در معرض طعم‌دهنده‌های مصنوعی و افزودنی‌های مضر

بیش‌تر پسته‌های موجود در بازار در طعم‌های مختلفی از جمله شور وجود دارند. با این که طعم و مزه‌ی اضافه شده باعث می‌شود که این خوراکی برای مصرف انسان خوشایندتر باشد، اما آن را برای گربه‌ها خطرناک می‌کند. نمک زیاد در رژیم غذایی می‌تواند منجر به مسمومیت با سدیم و بیماری کلیوی شود که می‌تواند برای گربه‌ها خطرآفرین باشد.

منبع:  سایت felineliving