صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

باغ جوادیه‌ی فلاح

دسته بندی: قصه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 12 آبان 1399

زمان مطالعه: 1 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

جوادیه روستایی در نوق است که در مجموع نزدیک به ۴۰۰۰ نفر جمعیت دارد. این روستا حدود صد سال پیش از این شکل گرفته‌‌‌ است. نام این باغ برگرفته از نام آقای فلاح است که کشت پسته را در آن جا آغاز کرده‌ است. با شروع کشاورزی در این منطقه به تدریج مردم بیش‌تری در آن‌جا ساکن می‌شوند و پس از آن روستای جوادیه تشکیل می‌شود.

اکنون باغ جوادیه شامل مجموعه‌ای از مزارع است که با نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند. در این باغ وسیع درختان بادامي، احمد آقایی، فندقی و کله قوچی مشاهده می‌شود. باغ پسته‌ی جوادیه در گذشته با قنات آبیاری می‌شده و بعد از آن آبیاری‌اش به شیوه‌ی غرقابی بوده و در سال‌های اخیر هم در حال تغییر یافتن به آبیاری قطره‌ای است.

آب این ناحیه شیرین است و نسبت به باغ‌های دیگر با چالش‌های کمتری رو به رو بوده است. اما در  آغاز، کار کشاورزی در این مکان چندان ساده نبوده است چرا که منطقه‌ای بیابانی و گرم و خشک بوده است. در سال‌های اخیر نیز یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این باغ وجود داشته سن زیاد درختان است که  می‌بایست با درختان جوان جایگزین شوند. در این ناحیه در سال‌های اخیر تغییر اقلیم نیز وجود داشته است. این یعنی گرمای زیاد تابستان و سرمای بهاره باعث آسیب رسیدن به درختان شده است.

قصه‌ی پسته را در این صفحه دنیال کنید.

برای خرید پسته‌های باغ‌های پستاکو به صفحه‌ی فروشگاه بروید.