صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

تولید کربن فعال با پوست پسته!

دسته بندی: کتابچه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 6 مرداد 1401

زمان مطالعه: 1 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

 

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق شدند با استفاده از پوست پسته، کربن فعال تولید کنند. کاربرد مهم کربن فعال در جدا کردن بو، رنگ و مزه‌های نامطلوب از آب در عملیات خانگی و صنعتی است و از کاربردهای دیگر آن می‌توان به تصفیه‌ی هوا به‌ویژه در رستوران‌ها اشاره کرد. این نوع کربن در صنایع غذایی و شیمیایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه این محصول در پزشکی به‌منظور شست‌وشوی معده‌ی افراد مسموم نیز به کار می‌رود.

در این پژوهش که در سال 1395 انجام شد، تهیه‌ی جاذب کربن فعال از پوست پسته به عنوان پسماند حاصل از فرآوری پسته مورد بررسی قرار گرفت. کربن فعال معمولاً از مواد کربنی از قبیل چوب و زغال‌سنگ تولید می‌شود. تولید کربن فعال با خواص بهینه می‌تواند عملکرد آن در فرایندهای مورد استفاده را بهبود بخشد.

دکتر حسین توانایی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و از محققان این طرح تحقیقاتی با اشاره به مقادیر بسیار زیاد ضایعات پوست پسته در ایران، در خصوص اهداف این طرح گفت: «با توجه به این که ضایعات پوست پسته در ایران زیاد است، هدف اصلی این پژوهش، تبدیل این ماده‌ی دور ریختنی به یک محصول باارزش افزوده‌ی بالا بوده است.»

تهیه‌ی کربن فعال از پوست پسته به روش شیمیایی فرآیندی کاربردی با بازده بالاتر جهت تبدیل پوست پسته، که ماده‌ی پسماند فرآوری پسته است، به کربن فعال است. باتوجه به ظرفیت دامغان در تولید پسته می‌توان از این روش جهت تولید کربن فعال برای مصارف مختلف در این شهرستان بهره برد.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر حسین توانایی و دکتر فرزانه علی حسینی، اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مهندس فاطمه توکلی فروشانی،‌ دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است.

نتایج این تحقیق در مجله‌ی Microporous and Mesoporous Materials (جلد ۲۳۰، سال ۲۰۱۶، صفحات ۳۹ تا ۴۸) به چاپ رسیده است.

 

منابع:

Iran Science Watch (isw.ir)

civilica.com