صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

سفر به باغ پسته

دسته بندی: قصه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 14 دی 1398

زمان مطالعه: 1 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

مراحل تولید پسته

سفر پسته‌ای که از باغ به دستمان می‌رسد سفری طولانی و دارای چندین بخش مختلف است. در این مطلب به توصیف بخش کشاورزی مراحل تولید پسته خواهیم پرداخت. مجموعه‌ی کشاورزی فلاح فعالیت خود را از مزارع نوق آغاز نموده است. محصولات پسته‌ی باغ‌های ‌واقع در نوق رفسنجان بیش از ۱۰۰ سال است که در رونق بخشیدن به مراسم و جشن های سالیانه‌ی ما ایرانیان سهیم است. باید بدانید سفر پسته‌ای که امسال در اختیارتان قرار گرفته، دو سال قبل در باغ‌هایی که سالیان دراز برای به بار نشستن آن‌ها تلاش شده، شروع شده است. مراحل زیر شرح این سفر است:

خواب زمستانی

جوانه‌‌ی سبز کوچکی که از سال قبل رشد خود را آغاز کرده، با شروع زمستان همچون دیگر بخش‌های درخت به خواب فرو می‌رود و همین خواب زمستانی است که سبب رویش دوباره‌ی آن می‌گردد و مرحله‌ای حساس در تولید پسته تلقی می‌شود. نکته‌ی قابل توجهی که در مورد درختان پسته وجود دارد این است که در صورتی که به اندازه‌ی کافی هوای سرد زمستان را تجربه نکنند، در بهار و برای رشد دوباره با مشکل روبرو خواهند شد.

فصل بهار و گرده افشانی

با شروع فصل بهار و رویش مجدد درختان تلاشمان برای تامین محصولی سالم و با کیفیت آغاز می‌شود. نخستین چالش گرده‌افشانی صحیح درختان است. گرده افشانی یکی از مهم ترین مراحل تولید پسته است. می‌دانیم پسته درختی دوپایه است به این معنی که درختان نر و ماده به صورت جداگانه در باغ وجود دارند. درختان نر گل می‌دهند و درختان ماده خوشه‌ی پسته و گرده‌افشانی نیز در درختان پسته تنها با کمک باد صورت می‌گیرد.

چالش‌ها در تابستان

در ادامه مبارزه با آفات، تامین آب، مواد مغذی لازم و رصد مرتب وضعیت درختان پسته برای برطرف کردن کمبودهای احتمالی آن‌ها از دیگر بخش‌‌های فعالیت سالانه‌ی ماست. در تابستان و با گرم‌تر شدن هوا نیاز درختان به آب بیش‌تر می‌شود. ما همواره به دنبال استفاده بهینه از این منبع طبیعی بوده‌ایم و از روش‌های نوین آبیاری برای کاهش میزان مصرف آب و زمان دوره‌ی آبیاری استفاده کرده‌ایم.

رسیدن پاییز و فصل برداشت پسته

با نزدیک شدن فصل برداشت برای داشتن محصولی سالم از به کارگیری مواد شیمیایی برای مبارزه با آفات دوری می‌کنیم و از روش‌های سالم و طبیعی برای کاستن از خسارت آفات بهره می‌گیریم. با رسیدن به اواخر تابستان و اوایل پاییز فصل برداشت پسته هم شروع می‌شود و پسته‌ها چیده شده و سپس برای پوست شدن و خشک شدن به «ترمینال پسته» منتقل می‌شوند.

مراحل تولید پسته