صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

قیمت پسته، چرا پسته گران است؟

دسته بندی: قصه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 17 آبان 1399

زمان مطالعه: 1 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

قیمت پسته در برونته‌ی ایتالیا تقریبا دو برابر قیمت پسته در دو کشور تولید کننده‌ی بزرگ پسته در جهان یعنی در ایران و آمریکاست. به همین علت افسران پلیس ایتالیا هنگام فصل برداشت از پسته‌ها محافظت می‌کنند. درست است که پسته‌ی برونته در ایتالیا یک درصد از تولید جهانی پسته را شامل می‌شود اما گران قیمت‌ترین پسته‌ی دنیا را دارد. در آن جا پسته را «طلای سبز» می‌نامند و یک کیلوگرم پسته نزدیک به ۱۵.۵ یورو قیمت دارد. کشاورزان در زمان برداشت محصول همواره با مشکل هجوم سارقان به درختان پسته مواجه هستند از این رو در برونته حفاظت از باغ‌های پسته با بالگرد و همچنین حضور ماموران در باغ‌های پسته صورت می‌گیرد. البته در کشورهایی نظیر ایران نیز سرقت پسته مشاهده می‌شود.

استفاده پلیس ایتالیا از بالگرد برای گشت‌زنی و مراقبت از باغ‌های پسته ایتالیا - عکس از ‌بی‌بی‌سی

استفاده پلیس ایتالیا از بالگرد برای گشت‌زنی و مراقبت از باغ‌های پسته ایتالیا – عکس از ‌بی‌بی‌سی

حال این سوال پیش می‌آید که اصلا چرا پسته گران‌تر از سایر آجیل‌هاست و قیمت بالایی دارد؟در زیر برخی از دلایل آن را مرور می‌کنیم:

شرایط دشوار تولید پسته

پسته برای رشد یافتن به شرایط جغرافیایی و آب و هوای خاصی نیاز دارد. درخت پسته به تابستان‌های گرم و طولانی و نیز سرما در زمستان نیاز دارد و در این فصل رطوبت زیاد به آن آسیب می‌رساند. تغییر اقلیم در مناطق مختلف از جمله ایران و آمریکا سبب شده قیمت پسته افزایش یابد چرا که میزان محصول کاهش پیدا کرده است.

باروری دیر هنگام درخت پسته

شاید عجیب به نظر برسد اما حدود ۱۵ سال طول می‌کشد تا درخت پسته بالغ گردد! به علاوه درختان پسته شامل دو نوع نر و ماده است که تنها درختان ماده‌ی آن بارور می‌شود و محصول می‌دهد. نیم دیگر آن یعنی پسته‌های نر تنها گرده‌افشانی می‌کنند.

اثرگذاری عوامل اقتصادی بر پسته

از آن‌جایی که پسته محصولی صادراتی است، دلالان و واسطه‌ها پسته را در داخل به قیمت جهانی به فروش می‌رسانند و در نتیجه با بالا رفتن قیمت ارز بر آن افزوده می‌شود.

قصه‌ی پسته را در این صفحه دنیال کنید.

برای خرید پسته‌های باغ‌های پستاکو به صفحه‌ی فروشگاه بروید.

منبع عکس:‌ بی‌یی‌سی