صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

خوردن پسته به بهتر شدن خواب کمک می‌کند!

دسته بندی: دسته بندی نشده

تاریخ انتشار: 5 مرداد 1400

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

پسته‌ حاوی مقادیر قابل توجهی ملاتونین است، یعنی بسیار بیش‌تر از اکثر میوه‌ها، سبزیجات، غلات، حبوبات و دانه‌ها. چرا این مسأله مهم است؟ چون ملاتونین هورمون خواب است!

خواب خوب برای سلامتی شما فوق العاده مهم است. در واقع، خواب خوب به همان اندازه‌ی غذا خوردن سالم و ورزش اهمیت دارد. متأسفانه موارد زیادی وجود دارند که می‌توانند در الگوی خواب طبیعی تداخل ایجاد کنند. در حال حاضر مردم کمتر از گذشته می‌خوابند و کیفیت خواب به طور کلی کاهش یافته است.

چرا خواب این قدر مهم است؟

در کنار تغذیه و ورزش، خواب خوب یکی از ارکان سلامتی است. بدون داشتن خواب خوب شما نمی‌توانید به سلامتی مطلوب برسید.

  • کوتاه بودن مدت خواب با افزایش خطر افزایش وزن و چاقی در کودکان و بزرگسالان همراه است.
  • خواب کم بر روی هورمون‌های تنظیم کننده‌ی اشتها تأثیر می‌گذارد. کسانی که خواب کافی دارند، کالری کمتری نسبت به افرادی که نمی‌خوابند، مصرف می‌کنند.
  • خواب خوب می‌تواند مهارت حل مسئله را به حداکثر برساند و حافظه را تقویت کند. ثابت شده است که خواب کم باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شود.
  • تحقیقات نشان داده است که خواب طولانی‌تر بسیاری از جنبه‌های عملکرد ورزشی و جسمی را بهبود می‌بخشد.
  • خوابیدن کمتر از 7-8 ساعت در شب با افزایش خطر بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی مرتبط است.
  • کمبود خواب می‌تواند در بزرگسالان سالم در کمتر از 6 روز باعث ایجاد مرحله‌ی پیش‌دیابت شود. بسیاری از مطالعات نشان دهنده‌ی ارتباط قوی بین خواب کوتاه و دیابت نوع 2 است.
  • الگوهای خواب ناخوشایند، به ویژه برای کسانی که اختلال خواب دارند، به شدت با افسردگی ارتباط دارند.
  • داشتن حداقل 8 ساعت خواب می‌تواند عملکرد ایمنی بدن شما را بهبود بخشد و به مبارزه با سرماخوردگی کمک کند.
  • خواب بر پاسخ‌های التهابی بدن تأثیر می‌گذارد. خواب کم با بیماری‌های التهابی روده در ارتباط است و می‌تواند خطر عود بیماری را افزایش دهد.
  • کمبود خواب ممکن است مهارت‌های اجتماعی و توانایی شما در تشخیص احساسات افراد را کاهش دهد.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین، هورمونی که توسط غده‌ی صنوبری مغز ساخته می‌شود، به شما کمک می‌کند تا چرخه‌های خواب و بیداری روزانه را کنترل کنید. ساعت داخلی بدن شما و همچنین میزان نوری که هر روز در معرض آن هستید بر میزان ملاتونین تولید شده در غده‌ی پینه آل تأثیر می‌گذارد. به طور معمول، سطح ملاتونین از اواسط تا اواخر عصر، پس از غروب خورشید، شروع به افزایش می‌کند. در حالی که شما در تاریکی هستید، در شب، سطح آن بالاتر می‌ماند. سپس، با طلوع خورشید در اوایل صبح، سطح آن کاهش یافته و باعث بیدار شدن شما می شود.


برای خرید پسته‌ احمدآقایی به فروشگاه پستاکو مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ۶ خاصیت آجیل و پسته برای سالمندان


ملاتونین یک کمک کننده‌ی طبیعی برای خواب است.

در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی، می‌توانید مکمل‌های ملاتونین بخرید، که اغلب توسط کسانی که از جت لگ، مشکلات خواب مرتبط با کار یا بی‌خوابی رنج می‌برند، مصرف می‌شوند. اما چرا وقتی می‌توانید پسته بخورید مکمل مصرف کنید؟! تحلیلی که توسط محققان دکتر جک لوسو و دیگران در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و با همکاری تولیدکنندگان پسته‌ی آمریکایی انجام شد، نشان داد که پسته‌ حاوی مقادیر قابل توجهی ملاتونین است که بسیار بیش‌تر از اغلب میوه‌ها، سبزیجات، غلات، حبوبات و دانه‌ها است. به گفته‌ی لوسو: «پسته یک میان وعده‌ی بسیار مغذی است که نه تنها ملاتونین، بلکه طیف گسترده ای از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها را در اختیار دارد.» به گفته‌ی لوسو، پسته حاوی فنولیک‌های خاصی است که می‌تواند تجزیه‌ی تریپتوفان به ترکیبات سمی را کاهش دهد تا به ملاتونین تبدیل شود. افزایش تریپتوفان می‌تواند به دیر خوابیدن، مدت زمان خواب و کیفیت آن کمک کند. بعلاوه این محققان پسته را به عنوان یک گزینه‌ی غذایی طبیعی توصیه می‌کنند. اگر کسی به دنبال افزایش مصرف ملاتونین باشد، باید این مسأله را مورد توجه قرار دهد. پسته همچنین حاوی B6 و منیزیم است که برای خواب مفید هستند. یک وعده‌ی ۲۸ گرمی مغز پسته که حدود یک ساعت قبل از خواب خورده شود، شما را برای یک خواب خوب و راحت آماده می‌کند.

برگرفته از heart of the desert