صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

چهار دلیل برای قیمت بالای پسته

دسته بندی: قصه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 19 بهمن 1399

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

کمتر کسی پیدا می‌شود که از پسته خوشش نیاید – این آجیل خوشمزه و خوش‌رنگ به تنهایی یا در دسرها، سالادها و حتی بعضی انواع پاستا مصرف می‌شود. راه های لذت بردن از این خوراکی بی انتهاست. اما یک چیز راجع به پسته لذت بخش نیست: حدسی دارید؟!

پاسخ: قیمت آن! پسته جزو ده تا از گران‌ترین آجیل‌های دنیاست. ماکادمیا (فندق استرالیایی) با قیمت 25 دلار برای هر نیم‌کیلو مقام نخست، و بادام و دانه‌ی کاج مقام دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند. پسته نیز عضو این لیست است و در این پست نگاهی به علل آن خواهیم انداخت:

نگاهی ابتدایی به پسته

از نظر علمی، پسته عضو دسته‌ی میوه‌های فندقی نیست، بلکه یک دانه است که برای هزاران سال به عنوان یک خوراکی لذیذ مصرف داشته است. درخت پسته اولین بار در غرب آسیا پیدا شد و از حدود  7000سال قبل از میلاد مسیح پرورش یافته است.

هزاران سال بعد، در قرن نوزدهم میلادی، پسته راه خود را به ایالات متحده‌ی آمریکا باز کرد.

امروزه کاشت و برداشت پسته در قسمت‌هایی از ایالات کالیفرنیا، آریزونا و نیومکزیکو انجام می‌شود. این دانه‌های کوچک خوشمزه در بازه‌ی رنگی بین سبز و زرد جلوه دارند و معمولا رویه ای بنفش نیز بر روی آن‌ها را گرفته است.

دلایل اصلی گرانی پسته

پرورش و زراعت پسته بسیار چالش برانگیز است و جای تعجب نیست که قیمت پسته این قدر بالاست. حال چهار علت اصلی قیمت بالای پسته را فهرست می‌کنیم:

  1. رشد پسته نیاز به شرایط آب و هوایی ویژه ای دارد

دلیل نخست ارزش بالای پسته، شرایط آب و هوایی خاصی است که برای پرورش پسته نیاز است.

با اینکه درخت پسته به خودی خود درخت حساسی نیست و قابلیت کاشت در خاک با کیفیت معمولی را دارد، شرایط آب و هوایی خاصی برای رشد آن وجود دارد.

اولا، درخت‌های پسته به زهکشی زیادی نیاز دارند که به این معناست که باید در زمین شیب‌دار یا خاک متخلخل کاشته شود و نه خاک فشرده‌ی مرطوب.

دوما، درخت پسته در هوای خنک سریع رشد می‌کند. دمای ایده‌آل پرورش پسته زیر 7 درجه سانتی گراد است و هر درخت پسته باید حداقل هزار ساعت را در این دما بگذراند.

سوما، درختان پسته همان قدر که تابستان‌های گرم را دوست دارند، زمستان های سرد را نیز دوست دارند. برای رسیدن کامل پسته، درخت پسته به زمان کافی در رطوبت پایین و نور خورشید پرحرارت نیاز دارد.

همین طور که می‌بینید، این شرایط آب و هوایی بسیار ویژه هستند و به همین دلیل، پسته تنها در قسمت‌های خاصی از دنیا قابلیت پرورش دارد.

کالیفرنیا بزرگترین تولیدکننده پسته در جهان است و ایران رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داده است. سوریه، چین و ترکیه نیز از تولیدکنندگان پسته هستند. این زمین‌ها در آمریکا با درختان آجیل‌های دیگر اشتراکی اند، به همین دلیل بسیار با ارزش اند.

  1. میوه دهی درخت پسته به زمان طولانی نیاز دارد

کشت تا میوه‌دهی درخت پسته حدود 5 سال طول کشیده و برای رسیدن به میوه‌دهی حداکثری 15 تا 20 سال دیگر نیز زمان نیاز دارد.

پسته‌های خوشمزه نیز همیشه از درخت‌های ماده گرفته می شوند که در هر برداشت حدود 20 کیلو پسته از آن‌ها می‌گیرند. درختان نر فقط 15 درصد (یا کمتر) از کل تعداد درختان یک باغ را تشکیل می‌دهند. درختان نر برای گرده افشانی کاشته می‌شوند و نه محصول دهی.

مشابه هر محصول دیگری، تولید پسته کاملا به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. اگر شرایط ایده آل نباشند، شکوفایی درختان بسیار سخت خواهد شد و ممکن است در زمان برداشت هیچ محصولی نگیریم.

همچنین درختان ماده بین هر برداشت دو سال زمان نیاز دارند تا تغذیه‌ی کافی جمع کرده و بتوانند محصول دهند.

در کل پسته، محصول بسیار زمان بری است و کشاورزان نمی‌توانند هزینه‌ی یک سال بدون برداشت یا نداشتن برداشت به اندازه‌ی سال قبل را بدهند به همین دلیل قیمت بالاتر می‌رود.

  1. پرورش پسته به کارگران ماهر نیاز دارد

در ایالات متحده آمریکا، پسته توسط دستگاه‌ها برداشت شده و فرآوری می‌شوند اما راندن این دستگاه‌ها نیاز به کارگران ماهر دارد. همچنین پسته‌ها هنگام بسته بندی دستچین می‌شوند تا از کیفیت محصول اطمینان حاصل شود و این قسمت پایانی تولید پسته وقت گیر و هزینه بر است. این در حالی است که در ایران برداشت پسته با دست صورت می‌گیرد.

  1. تقاضا برای پسته بسیار بالاست

در نهایت، آخرین دلیل قیمت بالای پسته، تقاضای بالای آن است. پسته در کنار بادام و بادام هندی بیشترین استفاده را در پخت و پز و شیرینی پزی دارد و در سالادها، انواع دسرها، کیک ها، بستنی ها و… استفاده می‌‌شود.

همچنین پسته بسیار مغذی است و در نتیجه انتخابی محبوب در بین افرادی است که به دنبال تغذیه‌ی سالم هستند. تعداد افرادی که از پسته خوششان نمی‌آید بسیار کم است.

پسته احمدآقایی خیلی درشت خام

برای خرید پسته‌های با کیفیت به قسمت فروشگاه پستاکو بروید.

حرف آخر

پسته یکی از مغذی‌ترین و خوشمزه ترین آجیل‌ها در دنیاست. مغزهای زرد و سبز رنگ آن انواع و اقسام بسیاری دارند و کاربردهای زیادی نیز دارند. اما کاشت و برداشت پسته پروسه‌ی ویژه و وقت‌گیری است و نیاز به نیروی کار بالا دارد و در نتیجه قیمت بالایی دارد.

ترجمه از: foodiosity.com

بیشتر بخوانید: