صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

کاربرد اینترنت اشیا (IoT) در کشاورزی چیست؟

دسته بندی: کتابچه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 16 اسفند 1401

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

‌اینترنت اشیا در کشاورزی

اینترنت (IoT) اشیا شامل هر وسیله‌ای است که می‌تواند توسط اینترنت کنترل شود و هنگام وصل شدن به اینترنت اطلاعاتی را در اختیارمان قرار دهد.

به کارگیری اینترنت اشیا در کشاورزی، عملیات کشاورزی مرسوم را هدف قرار می‌دهد تا کمبودهای تولید را کاهش دهد و جبران کند. اینترنت اشیا راه‌هایی را برای بهبود تقریباً هر صنعت قابل تصور ارائه کرده است. در کشاورزی، اینترنت اشیا نه تنها راه‌حل هایی برای کارهای وقت گیر و خسته کننده ارائه کرده است، بلکه طرز تفکر ما را در مورد کشاورزی کاملاً تغییر می‌دهد.

اینترنت اشیا در کشاورزی از ربات‌ها، پهپادها، حسگرهای از راه دور و تصویربرداری رایانه‌ای و ابزارهای تحلیلی استفاده می‌کند تا بر محصولات کشاورزی نظارت کند و باغ‌ها بررسی و نقشه‌برداری شود. با قرار دادن تجهیزات فیزیکی در مزارع داده‌ها نظارت و ثبت می‌شوند. همچنین داده‌ها جهت مدیریت باغ‌ها و مزارع در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا در زمان و هزینه نیز صرفه‌جویی شود.

دستگاه‌های اینترنت اشیا به یکدیگر و اینترنت متصل می‌شوند و با یکدیگر تعامل دارند، به این معنی که می‌توانند با هم برای ارسال هشدار یا خودکار کردن اشیایی مانند آبپاش در یک باغ کار کنند.

داده‌هایی که دستگاه‌های اینترنت اشیا تولید می‌کنند اغلب به چیزی که به عنوان رابط یا داشبورد شناخته می‌شود ارسال می‌شود. در این قسمت کشاورزان به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند.

الزامات زیرساختی برای داشتن یک سیستم کشاورزی هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا چیست؟

• سرمایه گذاری اولیه‌ی بالا برای حسگرها، هواپیماهای بدون سرنشین، ربا‌ت‌ها و راه اندازی آن‌ها

• استخدام کارکنان میدانی آموزش دیده برای عملیات و مدیریت

• قابلیت اتصال به برق برای شارژ و کارکرد پهپادها و ربات‌ها

• هزینه‌های نگهداری سخت افزار

• اتصال مداوم به اینترنت

 

کار با اینترنت اشیا در کشاورزی چقدر آسان است؟

اینترنت اشیا از کشاورزی هوشمند استفاده می‌کند که در آن سخت افزار فیزیکی حساس با نرم افزارهای تحلیلی ادغام می‌شود و نرم افزار داده‌های ثبت شده توسط تجهیزات را پردازش می‌کند. از این رو، دانش فنی صحیح در مورد رباتیک و هوش مبتنی بر رایانه، پیش نیازی برای بهره‌برداری، نگهداری و درک این تجهیزات ارزشمند است.

چگونه می‌توانم اینترنت اشیا را برای مدیریت چند مزرعه ادغام کنم؟

از آن‌جایی که اینترنت اشیا به دستگاه‌های فیزیکی نیاز دارد، هر مزرعه باید مجموعه‌ای از حسگرها و ربات‌های خود را نصب کند که فقط داده‌های مربوط به آن مزرعه را ضبط می‌کند. ادغام IoT برای چندین مزرعه در یک پلتفرم واحد امکان پذیر نیست

چرا از اینترنت اشیا بهره می‌گیریم؟

طبق گفته‌ی فائو با رشد تصاعدی جمعیت جهان در سال 2050 به تولید 70 درصد مواد غذایی بیش‌تر نیاز خواهیم داشت. به علاوه زمین‌های کشاورزی کاهش می‌یابد و منابع طبیعی محدود کمتر می‌شوند، بنابر این بهبود عملکرد مزارع حیاتی شده است. دسترسی محدود به منابع طبیعی مانند آب شیرین و زمین‌های زراعی که با کاهش بازدهی محصولات اصلی همراه است، این مشکل را تشدید کرده است. یکی دیگر از نگرانی‌های بازدارنده در مورد صنعت کشاورزی، تغییر ساختار نیروی کار کشاورزی است. علاوه بر این، نیروی کار کشاورزی در بیش‌تر کشورها کاهش یافته است. به علت کاهش نیروی کار کشاورزی، اتصال به اینترنت در روش‌ها و شیوه‌های کشاورزی آغاز شده است تا نیاز به کار یدی را کاهش دهد.

فواید استفاده از اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا بر بازدهی بالا، سودآوری و حفاظت از محیط زیست متمرکز است. استفاده از اینترنت اشیا برای اطمینان از کاربرد بهینه‌ی منابع برای دستیابی به بازدهی بالا و کاهش هزینه‌های عملیاتی، کشاورزی دقیق نامیده می‌شود. فناوری‌های IoT  در کشاورزی شامل تجهیزات تخصصی، اتصال بی‌سیم، نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات است.

کشاورزی هوشمند مبتنی بر فناوری‌های اینترنت اشیا، کشاورزان را قادر می‌سازد تا ضایعات را کاهش دهند و بهره‌وری را از مقدار کود مصرفی گرفته تا تعداد سفرهایی که وسایل نقلیه‌ی مزرعه انجام داده‌اند بهبود ببخشند و امکان استفاده‌ی کارآمد از منابعی مانند آب، برق و… را افزایش دهند.

برای مثال یک گلخانه‌ی هوشمند که با کمک اینترنت اشیا طراحی شده است، به طور هوشمند آب و هوا را کنترل می‌کند و همچنین نیاز به مداخله‌ی دستی را از بین می‌برد.

کشاورزان درک کرده‌اند که اینترنت اشیا نیروی محرکه‌ای برای افزایش تولیدات کشاورزی به روشی مقرون به صرفه است.

اینترنت اشیا و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده به کشاورز کمک می‌کند تا در مورد برنامه‌های آینده در مورد تولید محصول، ذخیره‌سازی، تکنیک‌های بازاریابی و مدیریت ریسک تصمیم‌گیری کند. برای پیش‌بینی نرخ تولید محصول از اطلاعات جمع آوری شده توسط حسگرها در مزرعه استفاده می‌شود. این اطلاعات شامل پارامترهایی مانند خاک، دما، فشار، بارندگی و رطوبت است. کشاورزان می‌توانند داده های دقیق خاک را  از طریق داشبورد یا برنامه‌ی تلفن همراه دریافت کنند.

 

منابع:

cropin

iotworldcongress

fao

iotforall