صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

۹ خاصیت پسته (قسمت دوم)

فروشگاه پستاکو

دسته بندی: کتابچه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 2 شهریور 1399

زمان مطالعه: 4 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

در نوشته‌ی قبلی به ۴ خاصیت پسته اشاره کردیم. در ادامه به ۵ خاصیت باقی‌مانده از این سری مطلب می‌پرازیم. برای مطالعه قسمت به صفحه‌ی ۹ خاصیت پسته (قسمت اول) بروید.

پسته خام درشت
پسته خام پستاکو
پسته بوداده درشت
پسته‌ی بوداده درشت پستاکو

۵. بهبود سلامت روده

فیبر پسته زیاد است و در هر وعده ۳ گرم از آن وجود دارد.

مقدار زیادی از فیبر در سیستم گوارش هضم نشده عبور می‌کند و بعضی از انواع فیبر توسط باکتری‌های مفید روده هضم می‌شود که نقش پروبیوتیک را ایفا می‌کند.

سپس باکتری روده فیبر را تخمیر می‌کند و آن را تبدیل به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه می‌کند که فواید بسیاری برای سلامتی دارد از جمله کاهش خطر پیشرفت اختلالات گوارشی، سرطان و بیماری‌های قلبی.

احتمالا بوتیرات پرفایده‌ترین این اسیدهای چرب زنجیره کوتاه است.

تحقیقات نشان داده است خوردن پسته بیش از بادام تعداد باکتری‌های روده‌ای را که بوتیرات تولید می‌کنند، افزایش می‌دهد.

خلاصه: فیبر پسته بالاست که برای باکتری روده مفید است. خوردن پسته باعث افزایش باکتری‌هایی می‌شود که اسیدهای چرب زنجیره کوتاه مانند بوتیرات تولید می‌کنند.

۶. می‌تواند سبب کاهش کلسترول و فشار خون شود

پسته خطر بیماری قلبی را از طریق راه‌های گوناگون کاهش می‌دهد. پسته علاوه بر این که آنتی‌اکسیدان بالایی دارد می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد و فشار خون را بهبود ‌دهد.

در واقع بسیاری از مطالعات نشان داده است که پسته دارای‌ اثر کاهش کلسترول است.

بسیاری از پژوهش‌ها در مورد پسته و چربی‌های خون بر اساس جایگزینی بخشی از کالری رژیم غذایی با پسته صورت می‌گیرد. نزدیک به ۶۷٪ این مطالعات کاهش کلسترول کلی و کلسترول LDL (مضر) و همچنین افزایش کلسترول HDL (مفید) را نشان‌ داده ‌است.

با این حال هیچ یک از این پژوهش‌ها نشان نداده است که خوردن پسته به ساختار چربی خون آسیب می‌زند.

در یک پژوهش ۴ هفته‌ای بر روی افرادی که کلسترول LDL بالا داشتند، به شرکت کنندگان گفته شد ۱۰٪ از کالری روزانه‌شان را با استفاده از پسته تأمین کنند.

این پژوهش نشان داد این رژیم کلسترول LDL را تا ۹٪ کاهش می‌دهد. به علاوه رژیم غذایی که ۲۰٪ از کالری‌اش با پسته تأمین شود کلسترول LDL را تا ۱۲٪ کاهش می‌دهد.

در پژوهشی دیگر ۳۲ مرد جوان رژیم غذایی مدیترانه‌ای را به مدت ۴ هفته امتحان کردند. سپس پسته‌ به جای محتوی چربی اشباع نشده‌ به رژیم غذایی اضافه شد که در کل ۲۰٪ کالری روزانه‌ی مصرفی‌شان بود.

آنان پس از ۴ هفته رژیم با کاهش ۲۳ درصدی در کلسترول LDL، ۲۱٪ کاهش در کلسترول کل و ۱۴ درصد کاهش تری گلیسیرید مواجه شدند.

به علاوه به نظر می‌رسد پسته بیش از سایر مغزها فشار خون را کاهش دهد. خلاصه‌ای از ۲۱ مورد مطالعاتی نشان داد که خوردن پسته حد بالای فشار خون را به اندازه‌ی ۱.۸۲ میلیمتر جیوه و حد پایین ‌آن را ۰.۸ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

خلاصه: تحقیقات نشان می‌دهد مصرف پسته می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند و فشار خون را نسبت به سایر مغزها به میزان بیش‌تری کم کند.

۷. می‌تواند باعث تقویت سلامت رگ‌های خونی شود

اندوتلیوم پوشش درونی رگ‌های خونی است. مهم است این بخش به درستی کار کند چرا که اختلال عملکرد اندوتلیال (endothelial) عاملی خطرناک در بیماری‌های قلبی به حساب می‌آید. Vasodilation به معنای گشاد شدن یا بزرگ شدن عروق خونی است. اختلال عملکرد اندوتلیال با کاهش یافتن انبساط رگ‌ها همراه است که باعث کاهش جریان خون می‌شود.

نیتریک اکسید ترکیبی است که نقش مهمی در گشاد شدن عروق دارد. به وسیله‌ی این ترکیب رگ‌های خونی از طریق علامت‌دهی به سلول‌های صاف موجود در اندوتلیوم باعث شوند آن‌ها آزاد و سست شوند.

پسته منبعی عالی برای آمینو اسید L-arginine است، که در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. بنابراین این آجیل کوچک می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت رگ‌های خونی داشته باشند.

یک مطالعه در ۴۲ بیماری که به مدت ۳ ماه ۱.۵ اونس (۴۰ گرم) پسته در روز مصرف کردند، پیشرفت‌هایی را در عملکرد اندوتلیال و سفتی عروق نشاد داد.

در یک مطالعه‌ی ۴ هفته‌ای دیگر، ۳۲ مرد جوان سالم رژیم غذایی متشکل از ۲۰ کالری که از پسته دریافت شده‌بود را مصرف کردند. این مطالعه نشان داد عملكرد عروق وابسته به اندوتليوم آن‌ها در مقايسه با زماني كه رژيم مديترانه ای را دنبال می‌كردند ۳۰٪ بهبود يافت.

گردش خون مناسب برای بسیاری از کارکردهای بدن از جمله عملکرد نعوظ اهمیت زیادی دارد.

در یک مطالعه، مردان دارای اختلال نعوظ بعد از خوردن ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) پسته در روز به مدت 3 هفته، در پارامترهای عملکرد نعوظ ۵۰٪ بهبودی تجربه کردند.

گفته می‌شود‌، یک وعده ۱۰۰ گرمی پسته بسیار زیاد است و حاوی حدود ۵۵۷ کالری است.

خلاصه: مغز پسته می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء سطح سلامت رگ‌ها ایفا کند چرا که سرشار از L-arginine هستند‌، که در صورت تبدیل شدن به نیتریک اکسید، به انبساط رگ‌های خونی شما کمک می‌کند.

فروشگاه پستاکو
پسته بسته‌بندی خام و بوداده پستاکو

۸. می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند

در برنامه‌ی کاهش وزن ۱۲ هفته‌ای، کسانی که ۱.۹ اونس (۵۳ گرم) پسته به عنوان عصرانه مصرف کردند، کاهش شاخص توده‌ی بدنیشان دو برابر بود که در مقایسه با کسانی که ۲ اونس (۵۶ گرم) شیرینی پرتزل خوردند مقدار بیش‌تری است.

با وجود این که کربوهیدرات پسته بالاتر از اکثر آجیل‌هاست اما پسته از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است. این به این معنی است که زیاد باعث بالارفتن قند خون نمی‌شود.

شاید تعجب برانگیز نباشد که مطالعات نشان داده‌اند خوردن پسته می‌تواند به بالا رفتن سطح قند خون سالم کمک کند.

یک مطالعه نشان داد وقتی ۲ اونس (۵۶ گرم) پسته به یک رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات اضافه شد، تست قند خون افراد سالم پس از یک وعده‌ی غذایی ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافت.

در یک مطالعه‌ی ۱۲ هفته‌ای دیگر، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ پس از خوردن ۰.۹ اونس (۲۵ گرم) پسته به عنوان میان وعده و دو بار در روز، ۹٪ کاهش قند خون ناشتا داشتند.

علاوه بر اینکه پسته سرشار از فیبر و چربی‌های سالم است‌، این آجیل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی است که همگی برای کنترل قند خون مفید هستند.

بنابراین‌، صرفاً اضافه کردن پسته به رژیم غذاییتان می‌تواند در طولانی مدت به کنترل قند خون کمک کند.

خلاصه: پسته از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است که می‌تواند سطح قند خون را پایین بیاورد.

۹. خوراکی خوشمزه و سرگرم کننده‌ای است

از پسته می‌توان به روش‌های مختلفی لذت برد. می‌توان از آن به عنوان میان‌وعده‌، چاشنی سالاد یا پیتزا استفاده کرد. در پخت‌وپز و آشپزی هم رنگ سبز یا بنفش زیبایی به دسرها و غذاهای مختلف می‌بخشد.

بعضی از دسرهای خوشمزه و سبز رنگ شامل جلاتو پسته یا چیزکیک است.

به علاوه‌، مانند سایر آجیل‌ها، می‌توان از آن‌ها برای تهیه‌ی سس پستو یا کره‌ی پسته استفاده کرد.

حتی می‌توانید آن را روی ماهی پخته‌شده‌ی مورد علاقه خود بپاشید، آن را به گرانولای صبحانه‌ی خود اضافه کنید یا با آن کراست دسر خود را درست کنید.

و در آخر این که، از پسته به تنهایی می‌توان به عنوان میان‌وعده‌ای مناسب‌، خوشمزه و سالم لذت برد.

خلاصه: علاوه بر این که پسته میان‌وعده‌ای عالی به شمار می‌رود، می‌توان در پخت‌و‌پز از آن استفاده کرد و رنگ سبز یا بنفش خاصی به غذاهای مختلف می‌بخشد.

سخن آخر

پسته منبعی غنی از چربی‌های سالم، فیبر، پروتئین، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین B6 و تیامین است.

اثرات آن بر سلامت شامل کاهش وزن‌، کاهش کلسترول و قند خون و بهبود سلامت روده‌، چشم و رگ‌هاست. علاوه بر این‌ها پسته خوشمزه، سرگرم‌کننده و دارای کارکردهای فراوان است. برای اکثر افراد‌، اضافه کردن پسته در رژیم غذایی، راهی فوق‌العاده برای بهبود سلامت عمومی است.

در صورتی که قسمت اول ۹ خاصیت پسته را نخوانده‌اید به این مطلب رجوع کنید.

برگفته از: healthline