صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

آجیل خندان؛ هدیه‌ی سال نو چینی

دسته بندی: کتابچه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 9 دی 1399

زمان مطالعه: 1 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چینی‌ها در سال نو به خانواده و دوستان خود پسته هدیه می‌دهند و این آجیل یکی از محبوب‌ترین هدایا و میان‌وعده‌های تعطیلاتشان محسوب می‌شود. آن‌ها معتقدند پسته میوه‌ای خندان است که خوش شانسی می‌آورد و این مغز به نوعی برایشان سمبل خوشبختی و شادی است. اما علاوه بر شکل خندان، این مغز سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، پروتئین، پتاسیم، چربی‌های مفید وغیره است که سلامتی را تضمین می‌کند و به همین دلیل می‌توانید هنگام خوردن پسته شما هم همچون پسته لبخند بزنید!

بخش زیادی از پسته‌ی جشن سال نو چینی که جشنی دیرینه و سنتی است توسط ایران تأمین می‌شود، به گونه‌ای که با آغاز عید چینی‌ها صادرات پسته در ایران رونق می‌گیرد اما در این میان یکی از رقبای اصلی ایران آمریکاست و گاه کالیفرنیا گوی سبقت فروش پسته به چین را می‌رباید.

سال نو چینی در بهمن ماه آغاز می‌شود. زمان این جشن متغیر است که بر پایه‌ی گردش ماه تعیین می‌گردد و عیدی قمری است. زودتر شروع شدن عید چینی‌ها سبب می‌شود تا صادرکنندگان فرصت کافی برای صادرات به چین تا قبل از شروع عیدشان را نداشته باشند و میزان صادرات با کاهش مواجه شود؛ اما درصورتی‌که عید چینی‌ها در اواسط یا اواخر بهمن باشد، صادرات به میزان بیش تری انجام می‌شود.

جشن سال نو در چین ۱۵ روز طول می‌کشد و با جشن فانوس پایان می‌یابد. پیشینه‌ی این جشن مربوط به قرن ۱۴ پیش از میلاد است و بسیاری از آیین‌های چینی‌ جهت بازگشتن خوشبختی به خانه‌ها صورت می‌گیرد. آنان در تعطیلاتشان خانه‌های خود را تمیز می‌کنند، به یکدیگر هدیه‌های گوناگون می‌دهند و دور هم جمع می‌شوند. چینی‌ها علاوه بر پسته غذاهایی چون نودل به همدیگر هدیه می‌دهند تا عمری طولانی داشته باشند و شیرینی می‌دهند تا زندگیشان شیرین شود. سبزیجات مخلوط نیز برای ایجاد هارمونی و هماهنگی در خانواده است و در کل هر غذا و خوراکی برایشان نماد خاص خودش را دارد. پسته نیز از پرطرفدارترین خوراکی‌های سال نو آن‌هاست که برای تهیه‌ی شیرینی‌ها و غذا‌هایشان نیز به کار می‌رود.