صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

تغییر اقلیم چگونه بر روی محصولات پسته اثر می‌گذارد؟

دسته بندی: قصه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 15 مهر 1399

زمان مطالعه: 1 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

تغییر اقلیم یا تغییرات آب و هوایی عبارت است از هر تغییر مشخصی است که در الگوهای مورد انتظار برای وضعیت میانگین آب‌وهوایی در طولانی‌مدت در یک منطقه یخاص یا برای کل اقلیم جهانی رخ بدهد. به طور کلی تغییرات اقلیمی در بخش کشاورزی به شدت خود را نشان می‌دهد چرا که کشاورزی، موجودی زنده و تاثیرپذیر از عوامل مختلف از جمله اقلیم است و به همین جهت می‌گوییم میوه‌های سردسیری، گرمسیری و… زیرا اقلیم باید مناسب با کشت باشد.

تغییرات اقلیم در برخی مواقع مثبت و در جاهایی منفی تلقی می‌شود. برای مثال چندین سال است که پسته در ایران و در ناحیه‌ی کرمان مشکلاتی دارد از جمله خشکسالی که در طغیان آفت اثر می‌گذارد. مدتی است که شاهد طغیان آفت پسیل در پسته هستیم که از عوامل مهم آن کاهش بارندگی، افزایش دمای تابستان و زمستان و … است. در نتیجه تغییرات آب و هوا بسته به الگوی دقیق تغییر رطوبت و تغییر دما، ممکن است شیوع بیماری‌های پسته را افزایش یا کاهش دهد

به وجود آمدن تغییرات در یک منطقه از نظر عوامل اقلیمی نظیر دما، تابش خورشید، باد و رطوبت نسبی می‌تواند بر فرآیندهای تولید محصول، گسترش و توزیع فعالیت‌های کشاورزی تاثیر بسیاری بگذارد. از منظر مدیریت آب کشاورزی، به خصوص در موقعیت جغرافیایی کشور ایران، پدیدهی تغییر اقلیم اثرات سویی بر روی افرایش تبخیر و تعرق و نیاز آبی گیاهانی نظیر پسته که محصول اصلی کرمان است، می‌گذارد. این تغییرات همچنین می‌تواند بر برنامه‌ریزی آبیاری و نیز مدیریت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری اثر گذارد.

چالش‌های اخیر

امسال نیز تغییر اقلیم و آب و هوا در بسیاری از مزارع باعث شده تا پسته‌ها به‌اندازه‌ی کافی در زمستان سرما دریافت نکنند و در بهار که فصل شکوفه‌دادن درختان است دچار سرمازدگی شوند. بحران کم‌آبی و گرمای شدید تابستان نیز از طرف دیگر بر پسته‌ها اثر گذاشته است. همانگونه که می دانیم میوه‌ی پسته برای رشد کافی در تابستان نیاز به آب دارد. گرمای زیاد  تابستان‌ و کم‌آبی باعث شده که رفع این نیاز بیشتر طول بکشد. در سال اخیر در فصل برداشت پسته این مشکلات چشمگیرتر بود و همین امر سبب تأخیر در برداشت پسته‌ها شد. درحالی‌که سال‌های گذشته فصل برداشت یک ماه زودتر آغازشده بود. شرایط آب و هوایی، کاهش منابع آب و … باعث کاهش تولید این محصول شده است. کمبود محصول نیز در نهایت منجر به افزایش قیمت پسته می‌گردد.

درخت پسته
درخت پسته

درباره قصه‌ی پسته در پستاکو در این مطلب بیشتر بدانید.

برای خرید پسته‌های تازه و خشک پستاکو به صفحه‌ی فروشگاه بروید.