صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

روز جهانی پسته بدون ایران

دسته بندی: قصه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 10 بهمن 1399

زمان مطالعه: 1 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

در حالي روز 26 فوريه توسط آمريكا روز پسته نام‌گذاري شده است كه در ليست توليدكنندگان بزرگ پسته‌اش نامي از ايران به چشم نمي‌خورد. در واقع این روز، روز ملی پسته در آمریکاست نه روز جهانی پسته! پسته گیاهی است که سرچشمه‌اش در خاور‌میانه و ایران بوده است و ایرانی‌ها کاشت پسته را از هزاران سال پیش آغاز کرده‌اند.

با گسترش روابط کشورها در قرن اول میلادی، امپراطور ویتلیوس پسته را به روم معرفی کرد. اپیسیوس (Apicius) نیز پسته را در کتاب آشپزی کلاسیک خود گنجانده است. حتی گفته می‌شود ملکه‌ی سبا پسته را دوست داشت و خواستار برداشت کل محصول پسته برای خودش بود. پس از آشنایی ایتالیا و کشورهای دیگر اروپایی از جمله یونان و اسپانیا با این گیاه، در سال‌های ۱۸۸۰ میلادی پسته توسط مهاجرین به آمریکایی‌ها شناسانده می‌شود و واردات آن به این کشور اوج می‌گیرد.  از دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی به بعد پسته در آمریکا بسیار محبوب می‌گردد و بذر آن از ایران به کالیفرنیا برده می‌شود. در سال‌های ۱۹۴۰ با آمدن بستنی پسته، این مغز خوش‌طعم در آمریکا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و خوراکی پرطرفداری می‌شود. حتی در دستگاه‌های فروش خوراکی، پسته زیاد می‌شود و برای این که پسته‌ها در دستگاه بیش‌تر به چشم بیایند به آن‌ها رنگ قرمز می افزودند! 

پسته خواص فراوانی نیز دارد و شاید یکی از علل محبوبیتش همین باشد. این گیاه دارای ویتامین B6، منگنز، تیامین، فیبر و فسفر است و آنتی اکسیدان دارد و یکی از بهترین منابع تأمین انرژی است.

آمریکایی‌ها روز ۲۶ فوریه را مخصوص دوست‌داران پسته می‌دانند و در طول روز پسته می‌خورند یا رسپی مورد علاقه‌شان را با پسته درست می‌کنند مثل انواع دسر، بستی و…. و یا پسته را بو می‌دهند. همین‌طور برای یکدیگر پسته می‌خرند و آن را به یکدیگر هدیه می‌دهند.

 یکی از کارهای دیگری که می‌توان انجام داد آن است که از پوست پسته دوباره استفاده و آن را بازیافت کنیم. مثلا در تزئینات مختلف می‌توان از آن استفاده کرد و بدلیجات ساخت یا این که در ته گلدان از آن‌ها استفاده کرد مثلاً برای زهکشی و همچنین پوسته‌های نمکی پسته را می‌توان در اطراف پایه‌ی گیاهان قرار داد تا جلوی حلزون‌ها را بگیرد. به علاوه تحقیقات نشان می‌دهد پوسته پسته می تواند در پاکسازی آلودگی ایجاد شده توسط انتشار جیوه هم مفید باشد.

برای خرید محصولات پستاکو به فروشگاه پستاکو بروید.

برای مطالعه خاصیت‌های پسته برای کودکان به این مطلب مراجعه کنید.