صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

پسته تسکین دهنده استرس و اضطراب

دسته بندی: کتابچه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 7 فروردین 1400

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

حضور پسته در یک رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش واکنش بدن به استرس زندگی روزمره شود. نتایج تحقیقی حول مصرف پسته نشان می‌دهند که اضافه کردن پسته به یک برنامه غذایی سالم باعث کاهش فشار خون سیستولیک، مقاومت عروقی و ضربان قلب در هنگام استرس شدید می‌شود. یک تحقیق انجام شده در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، منتشر شده در ژورنال علمی انجمن قلب آمریکا، Hypertension، نشان می‌دهد که اضافه کردن پسته به یک رژیم سالم می‌تواند تاثیر مثبتی بر عکس العمل بدن به استرس داشته باشد.

این مطالعه‌ی بالینی بر روی افراد بالغ با سطح کلسترول بیش از حد معمول، در محیطی تصادفی و کنترل شده، با مقایسه‌ی رژیم‌های حاوی پسته با رژیم‌های با چربی پایین صورت گرفته است. در این مطالعه، واکنش‌های قلبی-عروقی شرکت کنندگان، یک بار هنگام یک چالش حساب ذهنی و باری دیگر هنگام قرار دادن پای افراد داخل آب یخ اندازه گیری شدند.

این مطالعه‌ی انجام گرفته تحت نظر دکتر شیلا جی. وست و دکتر پنی ام. کریس-اترتون و همکاران، تاثیر رژیم‌های حاوی بین 40 تا 80 گرم پسته به طور روزانه و یک رژیم با چربی پایین بدون پسته، بر روی واکنش‌های بدن به استرس را در افراد با کلسترول LDL بالا و فشار خون عادی بررسی کرده است. این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد قرار دادن هر دو نوع پسته نمکی و بدون نمک در یک رژیم غذایی سالم باعث کاهش فشار خون و فشار عروقی روی قلب می‌شود.



شرکت کنندگان در این مطالعه، افراد سالم و غیرسیگاری بودند که کلسترول LDL (کلسترول بد) بیش از حد معمول داشتند اما فشار خون عادی داشتند. تمامی وعده‌های غذایی برای افراد فراهم شده و سطح کالری آن‌ها، برای ثابت نگه داشتن وزنشان، مخصوص هر فرد انتخاب شده بود. در این رژیم، پسته برای جلوگیری از افزایش وزن جایگزین دیگر خوراکی‌ها شد. شرکت کنندگان سه رژیم متفاوت را گرفتند: یک رژیم با چربی پایین (25 درصد) بدون پسته، و دو رژیم با دو مقدار متفاوت پسته – یکی با حدود 40 گرم پسته یا 10 درصد کالری از پسته و دیگری با حدود 80 گرم یا 20 درصد کالری از پسته. رژیم‌های حاوی پسته، حاوی مقادیر بیشتری پسته، چربی‌های سالم و پروتئین بودند. تمامی رژیم‌ها غنی از میوه، سبزیجات، گوشت با چربی پایین و غلات کامل بودند و منطبق بر توصیه‌های غذایی فعلی بودند.

به گفته‌ی دکتر شیلا وست، دکتر سلامت زیستی-رفتاری و نویسنده‌ی اصلی این مطالعه: «وقایع روزانه، مانند استرس شغلی، ضرب العجل‌های محدود و یا سخن‌رانی عمومی می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند و همگی می‌دانیم که نمی‌توانیم از تمامی عوامل استرس‌زای زندگی خود اجتناب کنیم. نتایج این تحقیق قابل ملاحظه هستند، زیرا نشان می‌دهند چیزهایی که می‌خوریم روی واکنش‌های فیزیولوژیکی به استرس تاثیرگذار هستند. این تغییرات در فشار خون حتی هنگامی که احوال، اضطراب و تنش گزارش شده‌ی فرد تغییری نداشته باشند، صورت می‌گیرند.»

کاهش فشار خون

بیشترین مقدار کاهش فشار خون، 4.8- میلی‌متر جیوه، مربوط به رژیم 40 گرمی پسته بود. در مقابل، رژیم بدون پسته باعث کاهش 1.8 میلی‌متر جیوه و رژیم 80 گرمی پسته باعث کاهش 2.4 میلی‌متر جیوه شدند. همچنین رژیم 80 گرمی، در مقایسه با رژیم بدون پسته، سبب کاهش چشم گیر در مقاومت عروقی، یک واحد اندازه گیری گرفتگی سرخرگ‌ها و ضربان قلب، شد. نیمی از پسته‌ی این دو رژیم به طور نمکی و به عنوان یک میان وعده، و نیم دیگر بدون نمک و به عنوان بخشی از دستورهای غذایی به شرکت کنندگان داده شدند. جالب آن که، با اینکه مصرف زیاد سدیم به طور معمول به افزایش فشار خون مرتبط است، رژیم دارای کمترین مقدار سدیم باعث کاهش فشار خون نشد. پسته حاوی پتاسیم و منیزیم است، و هر دو این مواد برای نگه داشتن فشار خون در سطحی سالم مهم هستند.

به گفته پنی ام. کریس-اترتون، دکتر تغذیه و یکی از محققان اصلی این مطالعه «نتایج بدست آمده بسیار جالب توجه هستند چون نشان دهنده فواید بیشتر پسته برای جلوگیری از عامل خطر بیماری‌های قلبی-عروقی هستند. نتایج تحقیقات گذشته ما نشان می‌دهند که اضافه کردن پسته به یک رژیم سالم باعث کاهش کلسترول LDL شده و سطح آنتی-اکسیدان های موجود در خون را افزایش می‌دهد.»

درباره این مطالعه

پشتیبانی این مطالعه توسط انجمن کشاورزان پسته آمریکا صورت گرفت. همچنین مرکز تحقیقاتی بالینی دانشگاه پنسیلوانیا، که خود مورد حمایت موسسه ملی سلامت آمریکا است در این مطالعه نقش داشته است. اولین نتایج این مطالعه در سال 2007 گزارش شدند. نتایج این مطالعه از نظر پزشکی مهم اند زیرا کاهش فشار خون می‌تواند سبب کاهش ریسک سکته و بیماری‌های قلبی شود.

پسته ارزش غذایی بالایی دارد

در سال‌های اخیر، سازمان غذا و داروی آمریکا، توانایی آجیل‌ها از جمله پسته در کاهش ریسک بیماری قلبی را، در صورت خورده شدن به عنوان بخشی از یک رژیم با چربی اشباع و کلسترول پایین، به رسمیت شناخته است. از آن موقع، انجمن کشاورزان پسته آمریکا به کشف اطلاعات بیشتر راجع به فوائد غذایی پسته و تاثیرات آن روی مشکلات سلامتی جامعه آمریکا متعهد شده است.

دانستنی‌های پسته‌ای

پسته خوراکی بدون کلسترول و بدون سدیم است که به ازای هر وعده تنها 1.5 گرم چربی اشباع و 13 گرم چربی کل دارد. اکثریت این مقدار چربی را چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع تشکیل می‌دهند. یک وعده 40 گرمی پسته به معنی حدود 49 عدد مغز پسته است و این مقدار، بیشتر از نسبت آجیل به وزن هر آجیل دیگری است. یک وعده پسته به اندازه‌ی یک پرتقال کامل پتاسیم دارد، و حاوی 3 گرم فیبر است، در نتیجه پسته میان وعده ای یا ماده‌ی غذایی مغزی و مناسبی برای اضافه کردن به رژیم غذایی است.


بیشتر بخوانید: