صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

پسته در کدام مناطق ایران کشت می‌شود؟

دسته بندی: قصه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 2 بهمن 1399

زمان مطالعه: 1 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

مهم‌ترین مناطق کشت پسته در ایران استان‌های کرمان، یزد، خراسان، فارس، سمنان، سیستان و بلوچستان، مرکزی، اصفهان، قزوین و تهران است. دامغان، رفسنجان، زرند شهر کشکوییه، سیرجان، بوئین زهرا، انار و نی ریز مراکز اصلی تولید پسته در ایران به‌شمار می‌آیند و ۸۰ درصد پسته‌ی تولیدشده در ایران، از این مناطق به‌دست می‌آید. تا چندین سال پیش از این کاشت و پرورش پسته بیش‌تر در استان‌های کرمان، یزد و خراسان متداول بود که مواجهه با محدودیت‌های شدید آبی در استان کرمان باعث شد کشت و کار پسته به سایر استان‌های پرآب‌تر نیز گسترش یابد. امروزه در اکثر استان‌های ایران کشت و پرورش پسته در حال توسعه است.

پسته‌های پستاکو در باغ‌های پسته‌ی مجموعه در کرمان و یزد کشت می‌شوند. برای خرید محصولات به فروشگاه بروید.

مدیر پژوهشکده‌ی پسته‌ی ایران بیان کرده است حتی استان‌های غربی هم به کشت این محصول روی آورده‌اند و یکی از چالش‌ها کم محصولی یا به اصطلاح کم‌باری درخت است اما در همین شرایط کم بار هم می‌توانیم محصول خوبی داشته باشیم که به دلیل تغییرات اقلیمی همچون کمبود سرما در زمستان و یا افزایش دما در اسفندماه و  فروردین و مشکلات ناشی از تغییرات شدید دما با کم محصولی مواجه می‌شویم. تغییرات اقلیمی مسئله‌ی دیگری است که بر روی پسته اثر گذاشته و یکی از دلایل طغیان آفات نیز هست.

پسته در بسیاری از نقاط ایران قابلیت رشد کردن و سبز شدن دارد اما با توجه به تغییرات شدید اقلیمی ایران در دهه‌های اخیر، نقاطی که قبلا برای کاشت پسته مساعد بودند در حال حاضر آن‌قدر مساعد نیستند و بسیاری از نقاطی که قبلا مساعد نبودند، اکنون مناسب کشت اقتصادی پسته هستند.

منظور از کاشت اقتصادی پسته در یک ناحیه این است که کاشت در آن‌جا به صرفه باشد، بهترین مکان برای کشت پسته منطقه‌ای است که در زمستان‌ها به نسبت سرد باشد (دمای زیر 6 درجه) و از اسفندماه که زمان سبز شدن است دمای هوایش زیر صفر درجه نشود، در تابستان هم دمای بالای 25 درجه‌ی سانتی‌گراد و زیر 40 درجه داشته باشد و دارای رطوبت نسبی حدود  40 درصد باشد. همچنین از مهم‌ترین شرایط آب و هوایی برای رشد درختان پسته شور نبودن خاک، حاصلخیزی نسبی خاک و شور نبودن زیاد آب آن منطقه است.

کاشت پسته در نقاط مختلفی از ایران که قبلا مهد پسته بودند، از این به بعد چندان اقتصادی نخواهد بود چرا که در آن‌جا دمای هوا به شدت بالا رفته، سطح آب‌های زیر زمینی به شدت کاهش یافته و رطوبت نسبی هوا به حدود 10 درصد رسیده است. از سوی دیگر، شهرهای دیگری هستند که در حال حاضر شرایط اقلیمی 40 سال قبل مناطقی چون دامغان و رفسنجان را تجربه می‌کنند و برای کشت پسته ایده آل هستند. برخی از شهرهایی که در ایران می‌توانیم نام ببریم شهرهای اطراف دریاچه‌‌ی ارومیه و بسیاری از شهر‌های خراسان شمالی است که شرایط فوق را دارند.

مطالب مرتبط به این مقاله: