صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

چرا پسته با پوسته‌اش فروخته می‌شود؟

دسته بندی: کتابچه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 15 تیر 1400

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

در سال‌های اخیر، پسته در آمریکا بسیار مورد توجه قرار گرفته است و این فقط به خاطر تبلیغات تلویزیونی نیست! طبق گفته‌ی سازمان جهانی آجیل و خشکبار، آمریکایی‌ها در سال 2013، نزدیک به 100 تن پسته مصرف کرده‌اند که به معنای تقریباً 323 گرم به ازای هر نفر است. این رقم بیش از 60 درصد افزایش نسبت به چهار سال قبل‌تر را نشان می‌دهد.

چرا پسته زیاد می‌خوریم؟ بدیهی است که یک دلیلش این است که  طعم آن را دوست داریم. اما پسته همچنین به عنوان یک میان وعده‌ی سالم و دارای بسیاری از فواید تغذیه‌ای است برای مثال غنی از چربی‌های اشباع نشده، فیبر و آنتی اکسیدان‌هاست و به همین علت نیز شهرت یافته است. تحقیقات نشان می‌دهد پسته می‌تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند و باکتری‌های مفید روده را تقویت کند. پسته حتی به عنوان ابزاری برای کاهش وزن شناخته شده است، هم به این دلیل که مانند سایر آجیل‌ها، احساس پر بودن به فرد می‌دهد و بخشی دیگر به دلیل این که انرژی مورد نیاز برای شکستن پوسته و در آوردن مغز آن‌ به کاهش سرعت خوردن کمک می‌کند.  یک مطالعه در سال 2011 در آمریکا نشان داد افرادی که پسته را با پوست خریداری کرده و مغز آن را بعد از درآوردن از پوست می‌خوردند، نسبت به افرادی که پسته‌ی بدون پوست می‌خوردند، 41 درصد کالری کمتری مصرف کردند.

اما این موضوع به یک سوال دیگر منجر می شود. چرا پسته یکی از معدود آجیل‌هایی است که به حالت با پوست به مشتریان فروخته می‌شود؟

برای تفت دادن و نمکی کردن آجیل‌ها مانند گردو یا بادام هندی، تولیدکنندگان باید ابتدا پوسته‌ی محافظ را دربیاورند. اما دلیل این که برای پسته چنین نیست، چیست؟ بر روی بین 70 تا 90 درصد پسته‌ها در طی فرآیند رشد، شکاف ایجاد می‌شود. پس از آن‌که آن پسته‌ها توسط ماشین‌های برداشت از بقیه جدا شدند، می توان آن‌ها را نمک زد و تفت داد، در حالی که هنوز در داخل پوسته‌ها هستند، زیرا این ترک طبیعی اجازه‌ی دسترسی حرارت و نمک به مغز پسته را می‌دهد، و در نتیجه یک مرحله از فرآیند صنعتی حذف شده و مقداری از هزینه‌ی فرآوری کم می‌کند.

فقط آن دسته از پسته‌هایی که به طور طبیعی شکاف ندارند، داخل دستگاه‌های صنعتی پوسته برداری فرآوری می‌شوند. اگرچه اکثر کارشناسان می‌گویند که پسته‌های بدون شکاف نسبت به پسته‌های با شکاف طبیعی کمتر رسیده هستند، اما این موضوع تفاوت قابل ملاحظه ای در طعم آن‌ها بوجود نمی آورد.

بیش‌تر پسته‌های بدون پوسته در نهایت در پخت و پز، و تولید محصولاتی مانند بستنی پسته، شیرینی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از پسته به عنوان یك ماده‌ی اولیه‌ی خوراکی، روند رو به رشدی در این صنعت است.

با این فرض که شما شخصی نیستید که از تجربه‌ی شکستن پوسته و در آوردن مغز آن لذت ببرید، کدام گزینه به صرفه‌تر است؟ خریدن پسته با پوست یا بدون پوست؟ یک عدد پسته، به علاوه‌ی پوست آن، تقریباً نیم گرم وزن دارد و مغز آن حدود 53 درصد از آن وزن را تشکیل می‌دهد. ممکن است تصور کنید که پسته‌های بدون پوسته ارزان‌تر به فروش می‌رسند، اما اگر به قیمت‌های خرده فروشان نگاه کنید، مشاهده می‌کنید پسته‌های بدون پوسته بر طبق وزن گران‌تر از پسته‌ی با پوسته هستند، بنابراین برای نشکستن پوسته‌ی پسته‌ها با دست، هزینه‌ی بالایی پرداخت می‌کنید!