صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

چگونه از پوست پسته دوباره استفاده کنیم؟

دسته بندی: کتابچه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 12 بهمن 1399

زمان مطالعه: 1 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان از پوست استخوانی و سخت پسته دوباره استفاده کرد و آن را دور نیانداخت؟ می‌دانستید از آن به عنوان ثروتی فراموش شده یاد می‌شود؟ سالانه هزاران تن پوست پسته در زمین‌های پسته‌ی کرمان از بین می‌رود و آلودگی‌های زیست محیطی با خود به همراه دارد. این پوست‌ها در بهترین حالت سوزانده می‌شوند که این کار هم موجب آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود.

از این پوست‌ها می‌توان برای تولید کربن خالص استفاده نمود و هر کیلو کربن از ۱۲ کیلوگرم پوست پسته تولید می‌شود. اگر این پوست‌ها تبدیل به کربن شوند، به میزان قابل ملاحظه‌ای  صرفه جویی صورت می‌گیرد و سوددهی زیادی برای کشور دارد. البته مطالعات و تحقیقات در زمینه‌ی تبدیل پوست پسته به زغال هنوز ادامه دارد و در حال بررسی است.

البته ما هم در این میان سهمی داریم و می‌توانیم به جای دورانداختن پوست پسته از آن دوباره استفاده کنیم برای مثال پوست پسته‌ها را در ته گلدان‌های خود  برای زهکشی قرار دهیم و یا به عنوان افزودنی برای کمپوست به کار ببریم چرا که برای خاک مفید است. پوست پسته در باغبانی کاربرد زیادی دارد و به عنوان مالچ نیز قابل استفاده است که باعث حاصلخیزی خاک می‌شود. به علاوه برای جلوگیری از آسیب رساندن حلزون‌ها به گیاهان نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

همچنین اگر اهل هنر، خلاقیت و کارهای دست‌ساز هستید می‌توانید با پوست پسته آثار هنری بازیافتی خلق کنید. می‌شود پوست پسته‌ها را رنگ کرد و آن‌ها را به دلخواه کنار هم چسبانید و با آن‌ها وسایل کاربردی و زینتی مختلف همچون زیورآلات، جاشمعی، تابلو و… ساخت. با پوست پسته کودکان را هم می‌توان سرگرم کرد. از تصاویر زیر الهام بگیرید!