صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

بو دادن پسته به روش خانگی

دسته بندی: کارگاه مزه

تاریخ انتشار: 13 اسفند 1398

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

معمولاً پسته‌ را به همان صورتی که تهیه می‌کنیم، مصرف می‌کنیم و در صورتی که تمایل به مصرف پسته‌ی بو داده داشته باشیم می توانیم آن را خریداری ‌کنیم که اغلب تنوع چندانی ندارد. اگر بخواهیم پسته‌ی بوداده بخوریم، یادمان باشد که بسیاری از پسته‌های بو داده‌ی موجود در بازار محتوی نمک هستند که برای سلامتی چندان مفید نیستند. به‌جای خرید پسته‌ی بوداده، خودمان می‌توانیم پسته‌ی خام بخریم و بر روی اجاق گاز آن را برشته کنیم. فرآیند برشته کردن یا بو دادن دانه‌ها بافتی ترد به آن‌ها داده و می‌تواند علاوه بر ایجاد تنوع درآجیل مصرفی شما و بهبود مزه و عطر آن، طعم‌های جدیدی به مغز‌هایی که در سالاد‌ها و غذاهای خود استفاده می‌کنید بدهد و تجربه‌ی تازه‌ای برایتان خلق کند.

برشته کردن یا بو دادن به معنای قرار دادن مواد غذایی در معرض حرارت است.  بیش‌تر دانه‌های خشکبار و آجیل‌ را بدون پوسته‌شان برشته می‌کنند، ولی پسته معمولاً با پوست بو داده می‌شود. در این نوشته، روش‌هایی ساده برای برشته‌کردن و چند دستور مزه‌دار کردن پسته‌ را با هم مرور می‌کنیم؛ دو روش عمده‌ی بودادن پسته عبارتند از:

برشته‌کردن خشک: در این روش از هیچ‌ روغنی استفاده نمی‌شود. برشته‌کردن خشک را میتوان با استفاده از ماهی‌تابه و اجاق‌گاز خانگی انجام داد.

برشته‌کردن به کمک روغن: در این روش از روغن برای تفت دادن و برشته‌کردن دانه‌ها استفاده می‌شود. این روش را هم می‌توان به کمک اجاق گاز و ماهی‌تابه انجام داد.

تفت‌دادن و برشته کردن پسته و خوراکی‌های مشابه به صورت صنعتی نیز در تابه‌های گود با ابعاد بزرگ انجام می‌پذیرد. این دستگاه‌ها که اغلب به صورت اتوماتیک و در ظرفیت‌های بالا در صنایع خشکبار به کار می‌روند، دانه‌ها را بر روی حرارت به صورت دورانی حرکت می‌دهند تا به طور یکنواخت برشته شوند. برای اضافه کردن طعم‌های جدید به خشکبار، در هنگام بود دادن افزودنی‌های مورد نیاز نیز به دستگاه اضافه می‌شود. 

آماده‌سازی پسته‌ها

اگر شما پوست چوبی پسته‌ها را قبل از بو دادن جدا کنید، مغز‌ها یک‌دست‌تر و یکنواخت برشته می‌شوند. درصورتی که تمایل دارید پسته‌ها طعم ملایم‌تری داشته باشند، پوست پسته‌ها را جدا نکنید. 

اگر چه شما می توانید پسته‌ی خام را بدون اضافه‌کردن نمک و طعم‌دهنده‌ی افزوده‌ای برشته‌کنید، اما در صورتی که تمایل به طعم‌دار کردن آن‌ها دارید، دو دستور کمتر متداول را در قسمت زیر بخوانید:

۱- پسته‌ی دارچین عسلی

وسایل مورد نیاز:

سینی، فر

کاغذ روغنی

پسته‌‌ی خام    ۱ لیوان

روغن زیتون   ۲۰ قاشق چای‌خوری

کره        ۲۰ قاشق چای‌خوری

عسل        ۱ قاشق غذاخوری

شکر قهوه‌ای    ۱ قاشق غذاخوری

نمک         ۱ قاشق چای خوری

پودر دارچین    ۱ قاشق چای‌خوری

پسته‌ها را با مواد بالا در یک کاسه‌ی بزرگ مخلوط کنید. سپس آن‌ها را بر روی کاغذروغنی در سینی فر بگذارید و برای ۱۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ سانتی‌گراد بو بدهید. پس از آن پسته‌ها را هم بزنید، و برای ۵ دقیقه‌ی دیگر در فر قرار دهید تا ظاهری طلایی و کاراملی پیدا کنند.

پس از خارج کردن از فر می‌توانید روی آن‌ها کمی نمک بپاشید و پس از خنک شدن مصرف کنید.

پسته‌های بو داده را می‌توانید ۱ تا ۲ هفته در ظرف درب‌دار و جای خنک نگه‌داری کنید.

۲- بو دادن پسته در تابه

در صورتی که می خواهید مقدار کمی پسته‌ را  بو بدهید، تابه گزینه‌ی ایده‌آلی است. 

یک تابه‌ که جداره‌های پهنی دارد را روی شعله‌ی متوسط بگذارید. نیازی به کره یا اسپری روغن برای بو دادن نیست. پسته‌ها را  به میزانی در تابه بریزید که تمامی آن‌ها با سطح ظرف تماس داشته باشند و روی یک‌دیگر قرار نگرفته باشند.

پسته‌ها را مداوم هم بزنید یا ظرف را تکان‌دهید که نسوزند و یک نواخت بو داده شوند. پس از حدود ۶-۸ دقیقه، با  تغییر رنگ مغز‌ها و بوی مغز‌ها،‌ آن‌ها را روی سینی بریزید تا خنک شوند.