صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

تولید پسته در کدام کشورها رواج دارد؟

دسته بندی: قصه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 6 بهمن 1399

زمان مطالعه: 1 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

پسته درخت کوچکی است که سرچشمه‌ی آن در دیرباز خاورمیانه و آسیای میانه بوده است. اما امروزه آمریکا رکورد‌‌ دار تولید پسته و صادرات آن در جهان است در حالی که ایران و ترکیه به ترتیب رتبه‌ی دوم و سوم را دارند و پس از آن سوریه، اتحادیه‌ی اروپا و افغانستان بیش‌ترین میزان پرورش پسته را دارند.

کشت و کار پسته در اروپا بیش‌تر در کشورهای اسپانیا، ایتالیا و یونان انجام می‌شود و در آفریقا بیش‌تر در تونس رواج دارد البته در هند نیز کاشت پسته صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است در کشورهایی چون افغانستان درخت پسته در مناطق کوهستانی می‌روید و این درخت بیش‌تر به بته شباهت دارد.

می‌توانید انواع محصولات پسته را در فروشگاه پستاکو پیدا کنید.

همان‌گونه که گفته شد خاستگاه پسته در خاورمیانه و ایران بوده است اما در طی حملات اسکندر و کشورگشایی‌های وی پسته به یونان می‌رسد. سپس در سده‌ی نخست پس از میلاد به امپراطوری روم می‌رسد و به تدریج به ایتالیا و اسپانیا معرفی می‌گردد.

با گسترش اسلام پسته وارد سوریه می‌شود و از آن‌جا نیز از طریق را‌ه‌های دریایی به ایتالیا فرستاده می‌شود. با این حال با این که پسته در ایتالیا شناخته شده بود و در آشپزی به کار می‌رفت اما در شمال آلپ ناشناخته باقی ماند و تنها به عنوان یک افزودنی گران قیمت برای شیرینی‌پزی از آن استفاده می‌شد اما بعدها پس از جنگ جهانی دوم تبدیل به میان وعده‌ای محبوب می‌شود.

در سال‌های ۱۸۸۰ میلادی واردات پسته در آمریکا اوج می‌گیرد و بیش‌تر از طریق مهاجرین خاورمیانه به آن‌جا شناسانده می‌شود. سپس در رستوران‌ها، مکان‌های عمومی همچون ایستگاه مترو و دستگاه‌های فروش خوراکی توزیع می‌شود. از سال‌های ۱۹۳۰ به بعد پسته در امریکا بسیار محبوب می‌شود. کاشت پسته کم‌کم در کالیفرنیا که خاکی مساعد، هوایی گرم و خشک و زمستان‌هایی نسبتاً سرد داشت رونق پیدا می‌کند. پس از آن پرورش این گیاه در آریزونا و نیومکزیکو هم رواج پیدا می‌کند و اکنون آمریکا از نظر تولید و صادرات پسته در صدر جهان قرار دارد.

در ادامه بخوانید: پسته در کدام مناطق ایران کشت می‌شود؟