صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

واحد تحقیق و توسعه‌‌ در پستاکو

بسته‌بندی‌های پسته‌ی تازه پستاکو

دسته بندی: قصه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1400

زمان مطالعه: 1 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

 

واحد تحقیق و توسعه‌ی پستاکو (R &D) به منظور انجام آزمایشات و پژوهش‌ بر روی محصولات فعلی و آینده‌‌‌ی پستاکو که مبتنی بر دانش علمی هستند تشکیل شد و نیز در جهت یافتن راهکارهای علمی برای بهبود فرآیندها شکل گرفت. واحد تحقیق و توسعه در مورد کیفیت ، طعم مناسب و استاندارد محصولات نیز تحقیقات و آزمایشاتی انجام می‌دهد. از دیگر اهداف بلند مدت این واحد تولید دانش در حوزه‌ی پسته است که قصد دارد آن را در پستاکو نهادینه کند تا آموزش و یادگیری سازمانی نیز ایجاد شود.

پیش از آن که شرکت پستاکو در سال ۹۸ تأسیس گردد، صحبت از پروژه‌هایی بود که علاوه بر دانش کشاوزی و تجربی نیازمند دانش علمی و آزمایشگاهی نیز بود. در همان زمان موضوع تولید و تجاری‌سازی پسته‌ی تازه‌ی با ماندگاری بالا مطرح شد. از آن‌جایی که پسته‌ی تازه ۴ تا ۵ روز بیش‌تر قابل نگهداری نیست، نیاز به بسته‌بندی خاص برای عرضه در سوپرمارکت‌ها و صادرات دارد. در این زمینه پستاکو به صورت رسمی اقدام به همکاری با خانم دکتر سپیده خراسانی، استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان و دارای دکترای تخصصی صنایع غذایی کرده است.

با همکاری سرکار خانم دکتر خراسانی که مسئولیت بخش فنی واحد تحقیق و توسعه را بر عهده دارند، پروژه‌ای تعریف شد که هدف از آن افزایش ماندگاری پسته‌ی تازه بود. طی تحقیقات در شرایط آزمایشگاهی ایشان به همراهی تیمشان موفق شدند پسته را به مدتی طولانی در بسته‌بندی ویژه نگهداری کنند. پس از آن تلاش بر تجاری سازی این نوع بسته‌بندی پسته به شکل نیمه صنعتی صورت گرفت و البته با وجود شرایط سخت و پاندمی کرونا، پستاکو در حین کار با چالش‌هایی نیز مواجه بود اما در نهایت موفق شد ماندگاری پسته را از طریق بسته‌بندی به روشی خاص به دو هفته برساند. تا به امروز این واحد توانسته است ماندگاری پسته در یخچال را با یک روش بسته بندی به مدت ۱ ماه افزایش دهد به طوری که پسته سالم بماند و ظاهر آن نیز تغییر نکند.. خوشبختانه محصول آزمایشی پسته‌ی تازه که در سال ۹۹ تولید شد، با استقبال مواجه شد. واحد تحقیق و توسعه‌ی پستاکو هم‌اکنون به دنبال یافتن روش‌های جدید‌تر و بهینه‌تر برای افزایش ماندگاری پسته‌ی تازه است.

در حال حاضر نیز این واحد در پستاکو به دنبال ارائه‌ی محصولات جدید، راهکارهای نوین و خدمات مختلف در حوزه‌ی کشاورزی، صنایع غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی است.