صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

پرورش درخت پسته

دسته بندی: قصه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 23 بهمن 1399

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

پسته این روزها توجه رسانه‌ای مثبت بسیاری دریافت می‌کند – چرا که نه تنها کمترین مقدار کالری نسبت به بقیه‌ی آجیل‌ها را دارد، بلکه پر از فیتواسترول‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، چربی غیراشباع (چربی مفید)، کاروتنوئیدها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است و در عین حال بسیار خوش طعم نیز هست. اگر این‌ها برای شما دلیل کافی برای پرورش پسته نیستند، بعید می‌دانم چیز دیگری بتواند شما را متقاعد کند!یازده گونه از درخت پسته وجود دارد و فقط گونه‌ی Pistacia vera به طور تجاری کشت و برداشت می‌شود. مبدا درخت پسته مشخص نیست، اما احتمالاً بخشی از آسیای مرکزی زادگاه آن است. پرورش پسته به منظور صادرات عموماً در ترکیه، ایران، افغانستان، ایتالیا، سوریه و مناطقی که آب و هوای خشک مناسب پرورش پسته دارند انجام می‌شود.پسته تازه بر روی درخت

چگونه یک درخت پسته را پرورش دهیم؟

آب و هوا نقش مهمی در پرورش درختان پسته ایفا می‌کند. دمای ایده‌آل پرورش پسته بالای 38 درجه سانتی‌گراد در روز است. همچنین پسته نیاز به زمستان‌هایی دارند که به اندازه‌ی کافی سرد باشند و شرایط خواب زمستانی را برایشان فراهم کنند. ۷- درجه‌ی سانتی‌گراد یا کمتر. به علاوه، درختان پسته در ارتفاعات، به علت هوای سرد، خوب رشد نمی‌کنند و هر جای دیگری که دما به زیر ۹- درجه سانتی‌گراد برسد.

پس می‌توان دریافت که پسته نسبت به نیازهای آب و هوایی‌اش سختگیر است. از طرف دیگر، درختان پسته در انواع مختلف خاک خوب رشد می‌کنند، اما خاک «لوم» (حاوی بخش عمده‌ی ماسه، مقدار کمی لای و رس) بهترین خاک ممکن است. زهکشی خاک پسته باید خوب باشد و آبیاری عمیق گاه گاهی نیز در صورت امکان بسیار خوب است. به علاوه، پسته نسبت به خشکسالی پرطاقت است اما در مناطق مرطوب خوب رشد نمی‌کند.

نکات اضافی مربوط به نگهداری از درختان پسته

با این‌که درختان پسته عمر زیادی دارند، ریشه‌ی عمودی بزرگی داشته و می‌توانند ۶ تا ۱۰ متر رشد کنند، نهال‌ها برای سه تا پنج سال اول می‌توانند در محفظه‌های مخصوص رشد کنند و سپس در باغ نهال‌کاری شوند. در باغ‌ها، درختان پسته را باید با فاصله‌ی ۶ متر از یکدیگر کاشت. درختان پسته دوپایه هستند، در نتیجه، برای گرفتن محصول خوب، نیاز به هر دو درخت نر و ماده هست.

گرده افشانی پسته از نوع بادی بوده و معمولاً در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت صورت می‌گیرد. بهارهای طوفانی ممکن است با تداخل با گرده افشانی، بر روی محصول تأثیر منفی بگذارند.

هرس کردن درختان پسته

از آنجایی که درختان پسته به عنوان درخت میوه طبقه بندی می‌شوند، هرس کردن آن‌ها برای پرورش میوه با کیفیت‌تر و در عین حال کنترل رشد اساسی است. برای درختان جوان، سه تا پنج شاخه را به عنوان شاخه‌های چوب بندی  و ساختار اصلی درخت خود، در اواخر فروردین و اولین فصل رشد انتخاب کنید. این شاخه‌ها باید دور تنه با فاصله‌های یکسان قرار گرفته باشند و پایینی ترین شاخه باید ۶۰ تا ۸۰ سانتی‌متر بالای خاک باشد. بقیه شاخه های زیر آن را ببرید.

تمامی شاخه‌های بالایی که روی تنه سایه انداخته را بریده و بقیه‌ی شاخه‌هایی که جزو ساختار اصلی نیستند را به فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری از تنه کوتاه کنید. سپس در اواخر خرداد، شاخه‌های اصلی را هرس کرده و به اندازه‌ی ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر دربیاورید تا انشعاب شاخه های جدید صورت بگیرد و شاخه‌های کناری را باقی گذاشته تا به سایه اندازی روی تنه در حین رشد آن کمک کنند.

با رشد بیشتر درخت ها، از ساختار مرکزی با انتخاب شاخه‌های چوب‌بندی ثانویه محافظت کنید. هرس کردن دو تا سه سال در سال انجام می شود، هرس تابستانه در بهار و تابستان و هرس دوره خفتگی در پاییز.

بیشتر بخوانید: