صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

پسته در صنعت و محصولات مراقبت از پوست

دسته بندی: دسته بندی نشده

تاریخ انتشار: 22 تیر 1400

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

پسته همیشه به عنوان یک آجیل سالم و مغزی معرفی می‌شود و به هر چیز از دیابت گرفته تا سلامت قلب کمک می‌کند. اما آیا می دانید پسته می‌تواند نقش مهمی در زیبایی پوست و مو نیز داشته باشد؟ از روغن و پوست پسته حتی در ساخت محصولات زیبایی استفاده می‌شود! روغن پسته پر از ویتامین E است که فواید مختلفی برای پوست دارد.

روغن پسته

پسته با دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی فنلی، به عنوان مبارز رادیکال‌ها شهرت دارد و پایه‌ی اصلی برای محصولات مراقبت از پوست است. علاوه بر این، پسته حاوی کاتچین‌ها، نوعی از فلاوانول‌های گیاهی است، نوع دیگری از آنتی اکسیدان که به محافظت از بدن در برابر صدمات وارده به سلول‌های پوست توسط رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد اتم‌های ناپایداری هستند که فاقد الکترون هستند و غالباً با الکترون‌های دیگر جفت می‌شوند. رادیکال‌ها مضرند و باعث آسیب رسیدن به DNA درون سلول‌ها می‌شوند. هنگامی که آسیب به سلول‌های پوست وارد شود، می‌تواند بر غشای سلول و میتوکندری آن تأثیر بگذارد، که باعث پیری زودرس می‌شود.

این «پیری زودرس» اغلب با افتادگی پوست، هایپرپیگمانتاسیون یا لکه‌های پیری، از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست، خطوط ریز و چین و چروک و سایر ویژگی‌هایی مشخص می‌شود که باعث می‌شود فرد از سن تقویمی واقعی بزرگتر به نظر برسد.

آسیب به مواد ژنتیکی سلول شامل آسیب رسیدن به توانایی رشد، عملکرد و ترمیم آن‌ها است. بدن دفاع آنتی اکسیدانی خاص خود را در برابر رادیکال‌های آزاد دارد، اما اگر سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد زیادی احاطه شوند، بدن دیگر نمی‌تواند ادامه دهد.

آن‌جاست که آنتی اکسیدان‌های موضعی یا خوراکی به کار می‎آیند. روغن پسته یک آنتی اکسیدان قوی است. این ماده به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند و از آسیب دیدن مولکول‌های اصلی سلول‌های پوست جلوگیری می‌کند.

عجایب ویتامین E

روغن پسته دارای غلظت بالایی از ویتامین E، یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که علاوه بر خاصیت مبارزه با رادیکال‌های آزاد، دارای بسیاری از خواص دیگر است. روغن پسته به لطف توانایی خود در افزایش گردش خون و خاصیت ترمیم، به کنترل آکنه و همچنین درمان جای زخم کمک می‌کند. از آن‌جا که ویتامین E برای کاهش التهاب به کار می‌آید، با به حداقل رساندن تولید چربی پوست، آزاد شدن منافذ و جلوگیری از تجمع روغن به جلوگیری از آکنه کمک می‌کند.

ویتامین E بالای روغن پسته همچنین به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند، که به جلوگیری از ایجاد خطوط ریز و چین و چروک می‌انجامد. همین سبب می‌شود که پوست درخشان‌تر و جوا‌ن‌تر به نظر برسد. علاوه بر این، ویتامین E برای محافظت از غشای سلول‌های پوست شما، که پوستی براق‌تر و سالم‌تر ایجاد می‌کند، نیز موثر است.

دلیل دیگر این‌که روغن پسته به طور گسترده در فرمولاسیون محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود، خاصیت نرم‌کنندگی آن است. هنگامی که به عنوان روغن موضعی استفاده می‌شود، برای جلوگیری از خشکی پوست کاربرد دارد. بسیاری از محصولات حاوی روغن پسته همچنین حاوی مواد دیگری هستند که به بدن کمک می‌کنند، مانند اسید هیالورونیک، و کره‌های مختلف مانند کره‌ی شی و انبه برای افزایش خواص نرم کنندگی روغن پسته.

فواید استفاده از روغن پسته برای پوست

خاصیت آنتی اکسیدانی روغن پسته‌ی درخشان است که می‌تواند به کاهش چین و چروک پوست کمک کند. این توانایی «ضد پیری» همان چیزی است که باعث شده روغن پسته به عنوان ماده‌ی اصلی بسیاری از محصولات مراقبت از پوست با کیفیت استفاده شود.

هنگامی که پسته را می‌خورید احتمالاً بسیاری از خواص آنتی اکسیدانی آن را از دست می‌دهید و این به دلیل آن است که بدن شما روغن‌ها را متابولیزه می‌کند و درصد بسیار کمی، شاید 1٪ – 3٪ به پوست می‌رسد. بقیه در اندام‌های بدن شما جذب یا دفع می‌شود.

از سوی دیگر، محصولات موضعی بر پایه‌ی پسته دقیقاً در جایی قرار می‌گیرند که بتوانند بیش‌ترین مزایا را داشته باشند. به دلیل توانایی نرم کنندگی روغن پسته، این روغن می‌تواند به لایه‌های مختلف پوست نفوذ کند و آنتی اکسیدان و ویتامین E خود را به محلی که می‌تواند بهترین کاربرد را داشته باشند، منتقل کند.

یک برنامه‌ی پوستی ثابت با استفاده از محصولات مراقبت از پوست با کیفیت که حاوی روغن پسته و سایر مواد اصلی هستند، به ایجاد پوستی صاف و درخشان کمک می‌کند. فواید پسته برای پوست بسیار زیاد است و باعث می‌شود از نظر ظاهری جوان‌تر به نظر برسید.

بنابراین، برای سلامت داخلی بدن پسته بخورید و از روغن آن برای بهتر شدن پوست خود استفاده کنید! محصولات مراقبت از پوست متعددی در بازار وجود دارد که حاوی روغن پسته است. می‌توانید آن‌ها را پیدا کرده و استفاده کنید.