صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

نقش پسته در رژیم گیاه‌خواری

دسته بندی: کتابچه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 9 دی 1399

زمان مطالعه: 1 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

اگر گیاه‌خوار هستید، گوشت مصرف نمی‌کنید و به دنبال یک جایگزین مناسب برای تأمین آهن موردنیاز بدنتان هستید، این مطلب را دنبال کنید.

 مقابله با کمبود آهن یکی از رایج‌ترین توصیه‌هایی است که افراد گیاهخوار با آن مواجه می‌شوند. گوشت قرمز یکی از منابع اصلی تأمین آهن محسوب می‌شود، اما عدم مصرف این ماده‌ی غذایی به معنای آن نیست که حتماً با  کمبود آهن مواجه خواهید شد.

آهن یکی ازعناصر ضروری و مورد نیاز بدن است که وظیفه‌ی انتقال اکسیژن در گلبول‌های قرمز، تولید هموگلوبین خون، عملکرد صحیح آنزیم‌ها و تقویت سیستم ایمنی را بر عهده دارد. ما گوشت را به عنوان منبع اصلی آهن می‌شناسیم اما جالب است بدانید برخی مواد غذایی بیش از گوشت، آهن دارند.

این‌طور توصیه شده که زنان بین سنین ۱۹ تا ۵۰ سال حداقل ۱۸ میلی‌گرم آهن در روز مصرف کنند و این میزان در زنان باردار ۲۷ میلی‌گرم باشد. زنان بالای ۵۰ سال تنها به ۸ میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند و مردان بالای ۱۹ سال نیز روزانه ۸ میلی‌گرم آهن مصرف کنند.

پسته در رژیم گیاه‌خواری

پسته در رژیم گیاه‌خواری

پسته از دانه‌هایی است که مخصوصاً برای گیاهخواران بسیار مفید است. این مغز دارای آهن است و به درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن نیز کمک می‌کند. مغز پسته خون ساز است و کسانی که که مبتلا به کم‌خونی هستند بهتر است روزانه مقداری پسته بخورند .همچنین این دانه‌ی کوچک، پروتئین فراوانی دارد به طوری که در کنار حبوبات و گوشت یکی از منابع غنی پروتئین به حساب می‌آید. البته پروتئین موجود در گوشت نسبت به پروتئین گیاهی بیش‌تر است اما پروتئین گیاهی برای سلامت قلب، فشار خون و دیابت خطر و ضرر بسیار کمتری دارد. پسته سرشار از پتاسیم، کلسیم، روی و منیزیم است و بسیاری از نیاز‌های بدن را تأمین می‌‌کند. همینطور حاوی روی است که در رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن تأثیر دارد به علاوه کلسیم موجود در آن باعث استحکام استخوان‌ها می‌گردد. پسته برای تقویت ذهن و بالا بردن حافظه نیز مفید است و مصرف آن به گیاهخواران بسیار توصیه می‌گردد. این مغز با داشتن انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی مختلف و فیبر برای گیاهخواران خوراکی مناسب به شمار می‌آید.

شما می توانید از پسته به عنوان میان‌وعده استفاده کنید یا آن‌ را به انواع سالادها، غذاها، نان‌ها،دسرها، اسموتی‌ها و… اضافه کنید و از خواص و طعم آن بهره‌مند شوید و لذت ببرید.