صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

کرونا با صنعت پسته چه کرد

دسته بندی: قصه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 21 آبان 1399

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

ویروس کرونا لطمه‌ی بسیاری بر صنایع مختلف وارد نمود که صنعت پسته نیز از این قاعده مستثنی نیست. شیوع کرونا دامن صنعت پسته را هم گرفته است، به طوری که تولید، مصرف و صادرات این «طلای سبز» در عرصه‌ی جهانی افت زیادی کرده و صادرات و تجارت این محصول در کشورمان نیز با چالش‌هایی مواجه شده است.
ویروس کووید ۱۹ تیر خلاصی به صادرات پسته‌ی ایران زد و باعث شد سال گذشته نیمی از محصول پسته که حدودا برابر با ۱۵۰هزار تن بوده صادر نشود و در انبارهای صادر کنندگان باقی بماند در حالی که هر ساله صادرکنندگان تلاش می‌کردند از فرصت تعطیلات سال نو میلادی استفاده کنند و نیاز بازارهای جهانی را تأمین کنند اما این بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا از بین رفت. این وضعیت فعالان صنعت پسته را به شدت نگران فروش محصول امسال نیز کرده چرا که مشخص نیست اگر محدودیت‌‌های صادراتی تداوم پیدا کند، چه بر سر تجارت پسته خواهد آمد.
شایان ذکر است که یکی از مهم ترین رقبای ایران در بازار پسته، کشور ‌آمریکا است. این دو کشور در دهه‌ی اخیر حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید سالیانه پسته در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. در آمریکا نیز با شدت گرفتن موج کرونا، ‌میزان مصرف داخلی و صادرات پسته کاهش یافته است.
به گزارش پایگاه خبری پرایمکس، ‌ میزان مصرف داخلی پسته در آمریکا در ماه جولای (۱۰ تیر تا ۱۰ مرداد ۹۹) در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته ی میلادی (۲۰۱۹) با کاهش ۲ درصدی روبرو شده است. همچنین در مدت زمان یاد شده، میزان صادرات این محصول حدود ۷ هزار تن بود که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته ۶۵ درصد کاهش را نشان می دهد.آمارها حاکی از این است کل فروش پسته آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۹ تا جولای ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افت داشته است.

چالش‌های صادراتی ایران

داده‌های منتشر شده توسط فائو (سازمان خواربار وکشاورزی ملل متحد) نشان می‌دهد به سبب بحران آب، تخریب شبکه آب‌های زیرزمینی و تغییرات اقلیمی، میزان سهم ایران در تولید جهانی پسته در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ حدود ۷ درصد تنزل پیدا کرده است. به علت افت صادرات پسته در ایران، ‌شماری از کشورها از جمله گرجستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، ایتالیا، اسپانیا، چین، استرالیا و… به سبب سودآور بودن بازار این محصول، ‌ به دنبال افزایش کشت و تولید پسته در زمین‌های زراعی خود هستند که این مساله زنگ خطری برای ایران به حساب می آید. چنانچه ایران نتواند تدابیری را در این خصوص اتخاذ کند، ‌امکان دارد رقبا گوی سبقت را در تولید طلای سبز از کشورمان بربایند.
با این حال جالب است بدانید به گزارش ایسنا بیماری کرونا تاثیر چندانی در صادرات پسته در زرندیه نداشته است چرا که این پسته علاوه بر این که از خطر سرمازدگی و از حوادث غیر مترقبه‌ای چون باد و باران شدید، تگرگ و… در امان بوده است، شیوع بیماری کرونا نیز نتوانسته تاثیر چندانی بر صادرات آن بگذارد و بالغ بر ۹۰ درصد محصول تولیدی پسته‌ی شهرستان زرندیه قابلیت صادرات دارد و بیش از ۵۰ درصد آن صادر گشته و مابقی نیز در حال صادرات است.
از دیگر مسائلی که به علت شیوع کرونا پدید آمد، آن بود که برداشت پسته در کشورهای مختلف با دشواری مواجه شد زیرا پسته توسط کارگران و نیروی انسانی برداشت می‌شد و بسیاری از کارگران گرفتار این بیماری شده بودند.