صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

۶ خاصیت آجیل و پسته برای سالمندان

پسته برای سالمندان

دسته بندی: کتابچه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 29 دی 1399

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

پسته حاوی پروتئین و ویتامین‌های گروه ب است ضمن آن که روغن موجود در آن در کاهش کلسترول خون موثر است. بنابراین مصرف آن در رژیم غذایی سالمندان توصیه می‌شود و  برای ایشان میان وعده‌ای بسیار مفید و مناسب است.

پسته و آجیل سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده، فیبر و مواد معدنی است که التهاب را کم می‌کند و موجب می‌شود عمر طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشید زیرا:

۱- باعث می شود قلب سالم‌تری داشته باشید

با توجه به تحقیقات، بزرگ‌ترین فایده‌ی مصرف پسته کاهش یافتن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. در حقیقت محققین طی اطلاعات به دست آمده از ۱۱۹۰۰۰ مرد و زن در طی سی سال دریافتند کسانی که هر روز یک وعده پسته مصرف می‌کردند ۲۹ درصد کمتر از دیگران دچار مرگ بر اثر بیماری قلبی شدند.

این مسأله برای افراد سالمند اهمیت دارد چرا که بسیاری از افراد مسن به بیماری و مشکلات قلبی مبتلا می‌شوند و کهولت سن باعث مشکلات قلبی و سکته‌ی قلبی می‌شود و خطر آن برای افراد بالای ۵۵ سال در هر دهه که بر سنشان افزوده می‌شود دو برابر می‌شود.

به جز موارد گفته شده پسته حاوی فیبر است که به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می‌کند.

برای خرید انواع پسته‌ها به صفحه‌ی فروشگاه پستاکو بروید.

۲- ذهن را فعال می‌کند

پسته برای جلوگیری از زوال شناختی و زوال عقل در سن پیری مفید است. به عنوان مثال، تحقیقات انجام شده در موسسات تحقیقات پزشکی هانتینگتون نشان می‌دهد که در بیماران مبتلا به آلزایمر، سطح التهاب بیشتر است که بخشی از آن به دلیل پایین آمدن اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 است و مصرف آجیل و پسته که ضد التهاب هستند برای مقابله با آلزایمر حیاتی است.

اسیدهای چرب اشباع نشده در آجیل‌ها و پسته سبب می‌شود پروتئین های نامناسب در مغز از میان بروند.

آجیل و مغزها هم سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که قادرند آنچه را که در مغز از دست رفته است دوباره جایگزین کنند و به مغز کمک کنند تا سلول‌های عصبی را ترمیم کند و از بین نبرد.

۳- افزایش وزن ناشی از سن را کاهش می‌دهد

مغزها غنی از چربی و کالری هستند. اما مطالعات نشان می‌دهد مصرف آن‌ها در طی چند سال سبب کاهش وزن می‌شود نه افزایش آن. برای مثال طبق تحقیقاتی که در دانشکده‌ی مطالعات سلامت در دانشگاه هاروارد صورت گرفت، نشان داد بانوان میان‌سالی که در طول ۸ سال بررسی حداقل دو روز در هفته آجیل و مغز مصرف کرده بودند، ۲۷ درصد کمتر درگیر اضافه وزن شدند.

مغزها با التهاب مبارزه می‌کنند و همین امر باعث پیشگیری از اضافه وزن ناشی از افزایش سن می‌گردد. درست است که کالری مغزها زیاد است اما ترکیب آن با چربی، فیبر و پروتئين باعث احساس سیری می‌گردد که کنترل وزن را ساده‌تر می‌کند. به علاوه بدن تمام کالری‌های موجود در مغزها را جذب نمی‌کند زیرا هنگام جویدن و هضم آجیل‌ها، مقدار زیادی از کالری را می‌سوزاند.

۴- دیابت نوع ۲ را کنترل و از آن جلوگیری می‌‌کند

مغزها از اضافه وزن ناشی از کهولت سن جلوگیری می‌کنند همچنین باعث کاهش گلوکز و انسولین خون می‌شوند که هر دو موجب پیشگیری و یا کنترل دیابت نوع ۲ می‌شود. با توجه به مطالعات و بررسی‌های انجام شده مصرف پسته سبب می‌شود خطر دیابت تا ۲۰ درصد کاهش یابد.

برای مطالعه فواید پسته به این مطلب بروید.

۵- درد مفاصل را کم می‌کند

مغزها نقش مهمی در سلامت مفصل‌ها ایفا می‌کنند و مخصوصاً برای افرادی که آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفصلی) و آرتروز دارند، بسیار مفیدند چون از طریق کاهش وزن و نیز کاهش التهابات مفصلی از مفصل‌ها محافظت می‌کنند. در واقع برای کسانی که آرتروز دارند حتی کم‌ترین میزان کاهش وزن مهم تلقی می‌شود چرا که به مفصل‌ها فشار کمتری وارد می‌شود و علائم آن کاهش می‌یابد.

۶- با سرطان مقابله می‌کند

خطر ابتلا به سرطان با افزایش یافتن سن بیش‌تر می‌شود. مغز‌هایی چون پسته باعث می‌شوند سرطان کمتر پیشرفت کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که از مغزها استفاده می‌کنند کمتر به سرطان روده‌ی بزرگ مبتلا می‌شوند.

همچنین بیماران مبتلا به سرطان پروستات که ۵ بار در هفته یا بیش‌تر از مغز استفاده می‌کنند،  نسبت به کسانی که یک بار در ماه از مغزها استفاده می‌کنند، ۳۴ درصد از خطر بیماریشان کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این آجیل‌ باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌گردد که این مسئله برای بیماران مبتلا به سرطان مهم است.