صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

۹ خاصیت پسته (قسمت اول)

دسته بندی: کتابچه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 1 شهریور 1399

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

مغز پسته علاوه بر این که خوش‌طعم است و خوردن آن لذت بخش است بسیار مقوی است.

این مغز خوراکی درخت پیستاسیا ورا (Pistacia vera)  حاوی چربی‌های مفید است و منبع غنی پروتئین، فیبر و آنتی‌ اکسیدان‌هاست.

به علاوه  حاوی بسیاری از مواد مغذی است و می‌تواند به کاهش وزن و سلامت قلب و روده کمک کند.

جالب توجه است که بشر از ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد پسته مصرف می‌کرده است. در حال حاضر پسته در غذاهای بسیاری استفاده می‌شود. برای مثال به کار بردن آن در بستنی‌ها و دسرها محبوبیت دارد. ۹ خاصیت پسته که بر اساس شواهد و مستندات است در زیر آورده شده است:

پسته خام
پسته‌ی تازه

۱. سرشار از مواد مغذی است

پسته‌ سرشار از مواد مغذی است. هر اونس (۲۸ گرم) آن که شامل ۴۹ پسته می‌شود، حاوی موارد زیر است:

کالری: ۱۵۹
کربوهیدرات: ۸ گرم
فیبر: ۳ گرم
پروتئین: ۶ گرم
چربی: ۱۳ گرم (۹۰٪ آن چربی‌های اشباع نشده است)
پتاسیم: ۶٪ مرجع مصرف روزانه‌ (RDI)
فسفر: 11٪ مرجع مصرف روزانه
ویتامین B6: ۲۸٪ مرجع مصرف روزانه
تیامین: ۲۱٪ مرجع مصرف روزانه
مس: ۴۱٪  مرجع مصرف روزانه
منگنز: ۱۵٪ مرجع مصرف روزانه

جالب توجه است که پسته یکی از خوراکی‌های موجود است که بیش ترین  میزان ویتامین B6 را دارد. ویتامین B6 برای بسیاری از کارکردهای جسمی ضروری است: از جمله در تنظیم قند خون و تشکیل هموگلوبین که مولکولی است که اکسیژن را در گلبول‌های قرمز خون حمل می‌کند. پسته‌ها همچنین سرشار از پتاسیم هستند و هر اونس از آن بیش از نیمی از یک موز بزرگ پتاسیم دارد.

خلاصه: پسته‌ها سرشار از پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها هستند. همچنین دارای بسیاری از مواد مغذی مهم از جمله ویتامین B6 و پتاسیم هستند.

۲. سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان‌ها برای سلامتتان مهم هستند. آن‌ها از آسیب دیدن سلول جلوگیری می‌کنند و نقشی حیاتی در کاهش خطر بیماری‌هایی مانند سرطان دارند. پسته‌ نسبت به سایر آجیل‌ها و دانه‌ها آنتی اکسیدان بیش‌تری دارد. در واقع تنها گردو و پیکن آنتی اکسیدان بیش‌تری دارند.

در یک مطالعه‌ی ۴ هفته‌ای شرکت‌کنندگانی که یک یا دو وعده پسته در روز خورده بودند نسبت به کسانی که پسته نخورده بودند، میزان بیش‌تری لوتئین و ویتامین E داشتند.

در میان آجیل‌ها پسته‌ها بیش‌ترین مقدار لوتئین و زئازانتین را دارند که هر دو آنتی اکسیدان‌هایی مهم برای سلامت چشم هستند.

پسته چشم‌هایتان را از آسیبی نور آبی  و تخریب لکه‌ی زرد شبکیه (ماکولا) محافظت می‌کند.( وضعیتی که در آن بینایی مرکزی مختل می‌شود یا از بین می‌رود.)

به علاوه دو مورد از فراوان‌ترین آنتی‌ اکسیدان‌ها در پسته‌ یعنی پلی فنل‌ها و توکوفرول‌ها می‌توانند از ما در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت کنند.

قابل توجه است که آنتی‌اکسیدان‌های پسته در شکم وجود دارند بنابراین به احتمال بیش‌تری در حین گوارش جذب می‌شود.

خلاصه: پسته‌ها جزء غنی‌ترین مغزهای دارای آنتی اکسیدان هستند. آن‌ها سرشار از لوتنین و زئازانتین هستند که هر دو سلامت چشم را ارتقا می‌دهد.

فروشگاه پسته پستاکو
برای خرید انواع پسته خام و بوداده به فروشگاه پستاکو مراجعه کنید.

۳. کم بودن کالری و بالا بودن پروتئین

با وجود این که خوردن مغزها فواید بسیاری برای سلامتی دارد اما معمولاً کالری بالایی دارند. خوشبختانه پسته‌ها از آجیل‌هایی هستند که کمترین میزان کالری را دارند.

یک اونس پسته (۲۸ گرم) حاوی ۱۵۹ کالری است که در مقایسه با ۱۸۵ کالری موجود در گردو و ۱۹۳ کالری پیکن مقدار پایین تری است.

هنگامی که صحبت از مقدار پروتئین می‌شود، پسته با پروتئینی که شامل ۲۰٪  وزن پسته است در مقابل بادام در مقام دوم قرار می‌گیرد.

 همچنین ضریب آمینواسید‌های ضروری،قطعات سازنده‌ی پروتئین، در پسته‌ها بیش‌تر از مغزهای دیگر است.

این آمینو اسیدها ضروری هستند چرا که بدن قادر به تولید آن‌‌ها نیست بنابر این باید آن‌ها را از رژیم غذایی خود به دست آورید.

با این حال آمینواسیدهای دیگر نیمه ضروری هستند یعنی در شرایط خاصی اهمیت پیدا می‌کند که به سلامت فرد وابسته است.

یکی از این آمینو اسیدها ال آرژنین است که ۲٪  آمینو اسیدهای پسته را شامل می‌شود. این آمینو اسید در بدن به نیتریک اکسید تبدیل می‌شود که ترکیبی است که باعث می‌شود رگ‌های خونی گشاد شود و به جریان خون کمک کند.

خلاصه: پسته‌ها نسبت به سایر آجیل‌ها کالری کم‌تر و پروتئین بیش‌تری دارند. به علاوه آمینو اسیدهای ضرورری آن‌ها بیش از آجیل‌های دیگر است.

۴. کمک به کاهش وزن

با وجود این که آجیل‌ها از خوراکی‌هایی هستند که انرژی فراوانی دارند اما به کاهش وزن کمک می‌کنند. در حالی که تحقیقات اندکی تأثیرات پسته بر وزن را بررسی کرده‌اند اما تحقیقات موجود امیدوارکننده است. پسته‌ها فیبر و پروتئین بسیاری دارند که هر دو سبب احساس سیری می‌شوند و به شما کمک می‌کنند کمتر غذا بخورید.

در برنامه‌ي کاهش وزن ۱۲ هفته‌ای، کسانی که ۱.۹ اونس (۵۳ گرم) پسته به عنوان عصرانه مصرف کردند، کاهش شاخص توده‌ی بدنیشان دو برابر بود که در مقایسه با کسانی که ۲ اونس (۵۶ گرم) شیرینی پرتزل خوردند مقدار بیش‌تری است.

به علاوه یک پژوهش ۲۴ هفته‌ای در افرادی که اضافه وزن داشتند نشان داد کسانی که ۲۰٪  کالریشان را از پسته دریافت کرده بودند، نسبت به کسانی که پسته نخورده بودند، ۰.۶ اینچ (cm۱.۵) بیش‌تر اندازه‌ی دور کمرشان کاهش یافت.

عاملی که سبب می‌شود پسته باعث کاهش وزن شود این است که احتمالا چربی آن‌ کاملاً جذب نمی‌شود.

در حقیقت تحقیقات سوء جذب چربی آجیل‌ها را نشان داده است. این امر به این دلیل است که بخشی از محتوی چربی آن‌ها در میان دیواره‌ی سلولیشان قرار گرفته که از هضم شدنشان در روده جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این پسته‌های دارای پوسته باعث مصرف آگاهانه می‌شود، چرا که کندن پوسته‌ی آجیل زمان بر است و سرعت مصرف آن را کم می‌‌کند. همچنین پوسته‌های باقی مانده نشانه‌‌ای بصری است که نشان می‌دهد چه مقدار آجیل مصرف کرده‌اید.

پژوهشی نشان داده است افرادی که پسته‌های پوست‌دار مصرف کرد‌اند، ۴۱٪ کمتر از افرادی که پسته‌های بدون پوسته خوردند، کالری مصرف کرده‌اند.

خلاصه: خوردن پسته می‌تواند سبب کاهش وزن گردد. مخصوصا پسته‌های دارای پوسته سودمند هستند به این خاطر که موجب مصرف آگاهانه می‌شود.

برای خواندن قسمت دوم ۹ خاصیت پسته به پست بعدی مراجعه کنید.

برگفته از: healthline