صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

آموزش و ترویج کشاورزی چه کاربردی دارد؟

دسته بندی: دسته بندی نشده

تاریخ انتشار: 1 دی 1402

زمان مطالعه: 4 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

 

 

ترویج و آموزش کشاورزی چیست؟

ترویج کشاورزی نوعی آموزش غیر‌رسمی به روستاییان یا علاقه‌مندان به کشاورزی برای آشنایی و استفاده از فناوری‌های نو است. هدف از آن افزایش تولید و بهره‌وری  و درآمد و ارتقای سطح زندگی تولیدکنندگان کشاورزی و رسیدن به اهداف توسعه‌ی کشاورزی و روستایی است.

آموزش کشاورزی نیز دستورالعمل و آموزشی است که در اختیار دانش آموزان، کشاورزان یا افرادی که به دانش، تجارت و فناوری کشاورزی علاقه‌مند هستند، قرار می‌گیرد.

آموزش کشاورزی به عنوان یک موضوع مطالعاتی، شامل تجزیه و تحلیل کشاورزی، منابع طبیعی، منابع غذایی و موضوعات مرتبط است. در ابتدایی‌ترین سطح، این مفهومی است که جمعیت بشر را حفظ می‌کند، زیرا کشاورزی برای زندگی ضروری است.

در بیش‌تر موارد، آموزش کشاورزی از طریق مطالعه‌ی موضوعات مختلف مرتبط با کشاورزی انجام می‌شود، خواه شیوه‌های مختلف کاشت و کشت باشد یا تاریخچه‌ی چگونگی تکامل کشاورزی در یک کشور. با این حال، بسیاری از برنامه‌های آموزش کشاورزی نیز شامل فعالیت‌های تعاملی هستند که در آن دانش‌آموزان یا دانشجویان ممکن است به مزارع محلی سفر کنند یا در کشت باغ در محوطه‌ی دانشگاه شرکت کنند.

 

 

موضوعات آموزش کشاورزی چیست؟

آموزش کشاورزی از طریق سه مؤلفه‌ی به هم مرتبط ارائه می‌شود:

  • آموزش در کلاس یا آزمایشگاه
  • یادگیری تجربی: تجربیات یادگیری که معمولاً در خارج از کلاس و تحت نظارت مربی کشاورزی انجام می‌شود.
  • آموزش رهبری: توسط سازمان‌های دانشجویی ارائه می‌شود.

 

باغبانی و زراعت، تولید محصولات زراعی، پرورش حیوانات، کشاورزی و علوم کشاورزی، مدیریت مزرعه و مهندسی کشاورزی از موضوعات آموزش کشاورزی هستند.

 

 

هدف ترویج کشاورزی چیست؟

سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که جمعیت جهان تا سال ۲۱۰۰ به ۱٫۴ میلیارد نفر افزایش یابد. از آن جایی که جمعیت به طور پیوسته در حال افزایش است، تقاضا برای غذا نیز افزایش می‌یابد، به همین دلیل امروزه آموزش کشاورزی حیاتی به نظر می‌رسد. از طریق آموزش کشاورزی، نسل‌ها می‌توانند از نحوه‌ی تهیه غذای خود اطلاعات کاملی داشته باشند به علاوه ممکن است افراد بیش‌تری تمایل به اشتغال در کشاورزی داشته باشند تا به رفع نیازهای جمعیت در حال رشد کمک کنند.

هدف ترویج کشاورزی رسیدن کشاورزی به سطح مطلوب و ارتقای سطح زندگی کشاورزان به ویژه کشاورزان تهیدست است. آن‌ها از طریق آشنایی باپژوهش و فناوری به صورت کاربردی می‌توانند با افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها و کسب درآمد بیش‌تر سطح زندگی خود و خانواده را بهبود بخشند.

هدف ترویج کشاورزی در کشورهای در حال توسعه چیست؟

ترویج کشاورزی در کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به اهداف توسعه‌ی کشاورزی و روستایی یکی از عناصر ضروری است. این امر بیش‌تر در قالب نظام‌های دولتی و اخیراً در برخی کشورها به صورت فعالیت‌های ترویج خصوصی، کشاورزان را تحت آموزش قرار می‌دهند. البته در کشور ما این هدف آن‌گونه که انتظار می‌رود محقق نگردیده است. بسیاری از کارشناسان ما پس از تحصیل به خاطر تئوریک بودن مطالب درسی تدریس شده در دانشگاه اکثراً یا بیکارند یا هنگام ورود به عرصه‌ی کار و در عمل به جای کمک به رشد و توسعه و ترویج کشاورزی بین کشاورزان، به پشت میز نشینانی تئوری‌پرداز و آمارساز تبدیل می‌شوند که شاهد ناکارآمدی بسیاری از آنان در عرصه‌ی عمل هستیم. نابسامانی‌ها و عدم پیشرفت چشمگیر در این عرصه تاییدی بر این مدعاست. مشکل اصلی ترویج در کشور ما عدم ارتباط منطقی مابین سه بخش تحقیقات، آموزش و ترویج است. زیرا هر کدام از این بخش‌ها به‌طور جدا و منفصل از هم کار می‌کنند و ارتباطی با هم ندارند و یا اگر دارند بسیار محدود است. کار اصلی ترویج ایجاد تغییر به نحوی است که روند تولید محصولات کشاورزی از حالت سنتی به حالت علمی و دقیق تغیر پیدا کند.

 

 

چرا یادگیری در مورد کشاورزی مهم است؟

بیایید ۱۰ دلیل بررسی کنیم که چرا آموزش کشاورزی در جامعه‌ی امروز و برای نسل‌های آینده ضروری است:

۱. افزایش خودپایداری:

این نوع آموزش به ذهن‌های جوان همه چیز را در مورد غذایی که می‌خورند، از تولید تا مصرف، آموزش می‌دهد.

این امر می‌تواند علاقه به صنعت کشاورزی را تحریک کند تا کشاورزان بیش‌تری بتوانند نیازهای غذایی جمعیت در حال رشد را برآورده کنند. علاوه بر این، دانش‌آموزان اصول اولیه‌ی نحوه‌ی کشت محصولات زراعی یا مراقبت از دام را یاد می‌گیرند.. این دانش شکاف بین مزرعه و سفره را کاهش می‌دهد و امنیت غذایی را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، آموزش کشاورزی به دانش‌آموزان مهارت‌های اولیه‌ی بقا را آموزش می‌دهد. در نتیجه، آن‌ها می‌توانند بین گیاهان سمی و غیر‌سمی تمایز قائل شوند و در مورد سلامت خاک و ایمنی غذا بیاموزند.

۲. ترویج تصمیم گیری آگاهانه:

هنگامی که دانش‌آموزان در مورد تولید غذا یاد می‌گیرند، در مورد فناوری‌ای که در آن به کار می‌رود نیز می‌آموزند. آن‌ها با درک نحوه‌ی رشد غذای خود و آنچه در آن قرار می‌گیرد، می‌توانند ارزش غذایی غذاهای مختلف را تعیین کنند. سپس می‌توانند از طرح‌های بازاریابی فراتر رفته و در مورد محصولاتی که خریداری و مصرف می‌کنند تصمیمات آگاهانه بگیرند.

۳. کمک به حفظ اقتصاد:

صنعت کشاورزی میلیاردها دلار به اقتصاد کمک می‌کند و یک حوزه با رشد ثابت است. با آموزش مردم در مورد کشاورزی، نحوه‌ی عملکرد و نحوه‌ی انجام صحیح آن، می‌توانیم همچنان تأثیر مثبت کشاورزی بر اقتصاد را گسترش دهیم.

۴. ارائه‌ی فرصت‌های شغلی فراوان:

کسانی که علاقه‌مند به مشاغلی در زمینه‌ی علوم دامپزشکی، پرورش حیوانات یا زمینه‌های مرتبط هستند می‌توانند از طریق آموزش کشاورزی در مورد مراقبت و مدیریت حیوانات بیاموزند. سایر مشاغلی که دانشجویان می‌توانند از طریق آموزش کشاورزی در مورد آن‌ها بیاموزند عبارتند از: مهندسی کشاورزی، صنعت کشاورزی، بازاریابی کشاورزی، بازرسی مواد غذایی و…

علاوه بر این، دانش‌آموزان می‌توانند مهارت‌هایی را که از طریق آموزش کشاورزی کسب می‌کنند در صنایع دیگر نیز به کار بگیرند. این برنامه‌ها اغلب یادگیری آکادمیک و تجربه را با هم می‌آمیزند که می‌تواند به دانش‌آموزان در توسعه‌ی مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی نیز کمک کند.

۵. پایین نگه داشتن هزینه‌ی مواد غذایی:

برای مثال بخش زیادی از ایالات متحده برای کشاورزی مطلوب است. در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر، ایالات متحده دارای یک سیستم کشاورزی قوی و متنوع است که به لطف خودکفایی، هزینه‌ی مواد غذایی را نسبتاً پایین نگه می‌دارد. این کشور تنها حدود ۱۵ درصد از عرضه‌ی غذایی خود را وارد می‌کند.

 

۶.آموزش در مورد منابع طبیعی:

این نوع آموزش به دانش آموزان در مورد منابع طبیعی و اهمیت آن‌ها می‌آموزد. در نتیجه، آن‌ها می‌توانند راه‌هایی برای حفظ این منابع پیدا کنند و به محیط‌زیست کمک کنند. با افزایش جمعیت، پایداری در کشاورزی بسیار ضروری می‌شود.

 

۷.آموزش در مورد کشاورزی جهان:

دانش‌آموزان می‌توانند از طریق برنامه‌های آموزش کشاورزی در مورد کشاورزی جهانی بیاموزند. این برنامه‌ها آن‌ها را در مورد مسائلی که کشاورزی را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند، آگاه می‌کند. این امر می‌تواند منجر به انتخاب مشاغلی شود که به حل این مسائل کمک می‌کند.

 

۸.افزایش قدردانی نسبت به غذا:

وقتی دانش‌آموزان در مورد کشاورزی یاد می‌گیرند، قدردانی بیش‌تری نسبت به غذا پیدا می‌کنند. اگر آن‌ها در مزرعه تجربه‌ی عملی داشته باشند، متوجه خواهند شد که غذا یک پاداش است که با سخت‌کوشی به دست می‌آید. کودکانی که به کشاورزی و غذا احترام می‌گذارند، کمتر احتمال دارد آن را هدر دهند.

 

۹.تشویق به فعالیت بدنی:

بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی از نظر جسمی دشوار هستند. فعالیت‌های کشاورزی می‌تواند استقامت دانش آموزان را افزایش دهد و از طریق پروژه‌های مختلف، کار تیمی را تشویق کند. این فعالیت‌ها همچنین به دانش آموزان کمک می‌کند از فضای باز لذت ببرند و به طبیعت احترام بگذارند.

 

۱۰.ترکیب دانش کشاورزی با مطالعات دیگر:

آموزش کشاورزی یکی از رشته‌هایی است که دانش کشاورزی را با مطالعات دیگر ترکیب می‌کند. به عنوان مثال، دانش آموزان موضوعات مربوط به زمین‌شناسی  را نیز یاد می‌گیرند و می‌آموزند چگونه انواع مختلف گیاهان در آب و هوای مختلف رشد می‌کنند. آن‌ها در مورد کشت و برداشت محصولات از زیست شناسی، فیزیک، ریاضیات و شیمی استفاده می‌کنند.

 

منابع:

cropcareequipment

wikipedia

naae