صفحه اصلی

فروشگاه

سبد خرید

انتخاب و نگهداری پسته

دسته بندی: کتابچه‌ی پسته

تاریخ انتشار: 20 بهمن 1399

زمان مطالعه: 1 دقیقه

نویسنده: نورا افشین

پسته آجیلی قدیمی‌است. حدود ۹ هزار سال است که انسان از خوردن پسته لذت می‌برد. تنها آجیل نام‌برده در انجیل در کنار بادام است. جالب است بدانید که پسته از نظر گیاه‌شناختی به انبه و بادام هندی نزدیک است. در نتیجه اگر به یکی از این‌ها حساسیت داشته باشید ممکن است به بقیه نیز حساسیت داشته باشید. پسته به خاطر ظاهر خاصش، درایران که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آن در جهان است، به «خندان» بودن‌اش، و در چین به «خوشحال» بودنش معروف است. «خندان» و «خوشحال» شاید توصیف‌کننده حال ما نیز هنگام خوردن پسته باشد!

انتخاب پسته

پسته با پوست یا بدون پوست به فروش می‌رسد. اگر عاشق طعم پسته هستید اما از باز کردن آن متنفر، پسته‌ی بدون پوست بهترین انتخاب ممکن است – اما قیمت آن حدودا دو برابر پسته‌ی با پوست است. (و به احتمال زیاد مقدار بیشتری نیز خواهید خورد، زیرا تحقیقات نشان داده‌اند که روند‌ بازکردن پسته سرعت خوردن را پایین می‌آورد)

اگر قصد خرید پسته با پوست دارید، به دنبال پسته با پوست عاجی رنگ و بدون لکه باشید. از پسته‌هایی که شکاف‌های غیرطبیعی دارند و از پسته‌های بدون شکاف‌دوری کنید – شکاف روی پسته نشان‌دهنده رسیدگی آن است. رنگ مغز پسته نیز باید در بازه‌ی زرد تا سبز تیره قرار داشته باشد. هر چقدر مغز پسته سبزتر باشد، طعم آن نیز بهتر است.

پسته با پوست یا بدون پوست، در تمام طول سال در اشکال متفاوتی قابل دسترس است: خام، تفت داده شده، نمکی، بدون نمک و با ادویه. بهتر است که از پسته‌های رنگ شده (سبز یا قرمز) دوری کنید، رنگ زدن این نوع پسته برای پوشاندن لکه های روی پوست آن است. (خوشبختانه تقریبا همه‌ی پسته‌ای که به فروش می‌رود بدون رنگ است)

نگهداری پسته

از آن‌جایی که شکاف روی پسته هنگام رسیدن ظاهر شده و مغز آن را نمایان می‌کند، پسته ماندگاری محدودی دارد. اگر نیاز به تنها چند روز نگه داری دارید، آن‌ها را در یک کیسه دربسته ریخته و در مکانی خنک و خشک بگذارید. در صورت نیاز به نگهداری طولانی‌تر، آن‌ها را در ظرفی هوابندی شده و داخل یخچال یا فریزر قرار دهید. مغز پسته در یخچال تا سه ماه و در فریزر تا یک سال ماندگاری دارد. پسته‌ی با پوست نیز تا سه ماه در یخچال نگهداری می‌شود، اما قرار دادن آنها در فریزر ایده خوبی نیست.

برای برگرداندن تردی پسته‌هایی که نرم شده‌اند، آن‌ها را در فر با دمای حدود ۹۵ درجه سانتی گراد برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید تا برشته شوند. پسته علاوه بر خوردن به تنهایی، ماده‌ی غذایی خوشمزه‌ای در بسیاری از دستورهای خوراکی‌های شیرین یا شور است. بسته به نوع پسته‌ی خریداری شده (با پوست یا بدون پوست) وزن‌ها و اندازه‌گیری‌های این دستورها تغییر خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: